Lisbet Holten Lambert

Kandidat til bestyrelsen i DMK 2025

Indstillet af: Hele DMK Region Syd samråd i fællesskab – alle 21 skoler.

Kultur- og eventchef, Kolding Kommune

Med en lydtekniker- og en journalistuddannelse som faglig baggrund har jeg haft det privilegie at få lov at arbejde i såvel medie- som kulturbranchen gennem de sidste 40 år. Siden april 2016 har jeg været kultur- og eventchef i Kolding Kommune, og før det har jeg haft en række leder- og chefstillinger i Fredericia Kommune, i DR – hvor jeg blandt andet har været chef for DR Fyn, divisionschef for DR Aktualitet og Underdirektør for DR Oplysning – og på TV2 Øst, hvor jeg også har fungeret som studievært og reporter.

Jeg er uddannet journalist fra Danmarks Journalisthøjskole i 1994, og uddannet driftstekniker i Danmarks Radio i 1983.

Jeg har boet, arbejdet eller studeret i det meste af landet, men har de sidste 22 år privat holdt til i Nyborg, hvor jeg bor med min mand, og hvor mine to – nu voksne – børn er vokset op.

Undervejs har jeg opbygget et solidt og mangfoldigt netværk, som både fagligt og geografisk rækker langt. Jeg har bestyrelseserfaring fra såvel idræts- som kulturlivet og sidder pt i bestyrelsen for Baggårdteatret i Svendborg, Højskolen Snoghøj og Destination Trekantområdet.

Den røde tråd i mit arbejdsliv er public service, og jeg motiveres af at bidrage til at gøre verdenen bedre. I mit virke som Kultur- og event chef i Kolding Kommune er jeg specielt optaget af, hvordan kreative ledere og medarbejdere gennem netværk og tværgående samarbejder kan skabe større værdi, end vi kan hver for sig. Jeg så heldig at arbejde sammen med dygtige og ambitiøse kolleger, der hver for sig og i fællesskab bidrager til, at kunst og kultur skaber højere livskvalitet for alle. Musik- og Kulturskolerne spiller en helt utrolig vigtig rolle i det arbejde.

Gennem såvel mit professionelle som mit private liv har musik- og kulturskolerne været et af de faste omdrejningspunkter. Jeg har selv været musikskoleelev – og selv om jeg må indrømme, at jeg ikke udviste væsentlige kunstneriske evner, var undervisningen, lærerne og fællesskabet om musikken en væsentlig del af mit barndoms- og ungdomsliv. For mine børn har musik- og kulturskolen været helt afgørende for deres møde med musik og scenekunst, som de i dag har som deres levevej.

Men den største motivation for at stille op til DMKs bestyrelse får jeg, når jeg i mit professionelle virke helt konkret ser, hvilken betydning en velfungerende kulturskole har for det samlede kulturliv i det nærområde, hvor livet leves. Når børn og unge møder kunsten og selv får mulighed for at deltage aktivt og kreativt, bygger skolerne og deltagerne i fællesskab det afgørende fundament til et levende og engagerende kulturliv. Uanset om børnene udvikler sig til stærke kunstneriske talenter eller blot oplever det helt basale gode børneliv med trivsel, fællesskaber og plads til fordybelse.

Det tværgående samarbejde skaber resultater. Det gælder uanset om vi taler om samvær og undervisning på tværs af flere kunstfag, eller om vi taler de gode projekter og samarbejder mellem kulturskoler og grundskoler.
I en tid, hvor det faktisk lykkes med kulturpolitiske reformer på andre områder, må det næste væsentlige skridt være en ny kulturskolelov, der kan fremme den udvikling og sidestille rammevilkårene for undervisning i de øvrige kunstarter med dem musikken nyder godt af.

Min absolutte mærkesag er, at flere børn og unge skal have mulighed for at opleve kunst og kultur og selv deltage i den. Det er vigtigt for børnenes skyld, men i høj grad også væsentligt for det samfund og den fremtid, vi er fælles om at bygge.
Det er det først og fremmest fordi mødet med kunsten og kulturen betyder noget for det enkelte barn. Dannelse, fordybelse og kreativitet er tæt forbundne elementer, når det enkelte mennesker udvikler sig personligt og socialt. Og det er livsvigtige elementer i en tid med uro, mistrivsel og teknologisk racerfart.

DMK har dermed sin væsentligste opgave i at bidrage til at ikke kun musik, men også de øvrige kulturfag bliver gjort tilgængelige for flere. Både for de børn, der dermed får åbnet en dør ind til en verden, som de kan have glæde af resten af livet, og for de særlige talenter, som til gavn for os alle kommer til at skabe fremtidens kunst. Min vision for DMK er, at organisationen indgår i tætte samarbejder – med skole og daginstitutionsområdet, med foreninger og med professionelle kunst-institutioner om at gøre kulturen tilgængelig for endnu flere børn og unge, og om udvikling af morgendagens talenter, som det for eksempel foregår her og nu via Art GK-samarbejdet.

Dage
Timer
Minutter

DMK Generalforsamling
29. oktober 2025 kl. 16.30

DMKs nuværende bestyrelse

Forperson:

Jens Dammeyer Sørensen, leder Holstebro Musikskole

Næstforperson (Valgt i Region Sjælland):

Mette Fiirgaard Schneefeldt, leder, Greve Kultur-Base

Medlem af forrretningsudvalget (Valgt i Region Syd): 

Maibrit Baagøe Schmidt, musikskoleleder, Odense Musikskole 

Valgt i Region Nord

Bent Hjort, faglig leder, Musikskolen på Mors

Valgt i Region Midt

Thomas Larsen Späth, leder, Horsens Musik- og Balletskole

Valgt i Region Sjælland

Mette Fiirgaard Schneefeldt, leder, Greve Kultur-Base

Valgt i Region Hovedstaden

Marie Okkels, souschef, Hvidovre Musikskole

Valgt på generalforsamlingen

Agnete Seerup, Kommunikations- og souschef i JazzDanmark

Uffe Savery, Musiker, producer, rådgiver, foredragsholder ved Safri Duo, selvstændig Savvy Music.       

Ulla Visbech, Kulturchef i Esbjerg kommune

Generalsekretæren deltager i bestyrelsesmøder, forretningsudvalgsmøder og øvrige udvalg uden stemmeret.

Indstilling af kandidat til DMKs bestyrelse 2025