Kulturkonference

/ Aktiviteter

Hvert år i november afholder DMK Kulturkonference over to dage

Dage
Timer
Minutter

Næste konference: 19. og 20. november 2024

Fotograf: Christina Chouchena, Sara Galbiati / Gyldendal Medie, Lisbeth Holten og Marie Hald

2024

Konferencen afvikles under overskriften: 

Kunstnerisk intelligens i en verden med kunstig intelligens

Gennem oplæg, cases og debat giver konferencen inspirerende perspektiver på- og veje til børn og unges kunstneriske udfoldelse og læring. Veje, der forholder sig til det væld af muligheder og udfordringer, som de digitale medier og kunstig intelligens skaber.

DMK Kulturkonference zoomer ind på, hvad teknologierne gør for os og ved os. Hvad de betyder for børn og unges kunstneriske udfoldelses- og deltagelsesmuligheder. Hvad det betyder for arbejdet med både bredde og talent i kommunerne. Og hvad udviklingen stiller af krav til arbejdet med at skabe arenaer for kunstnerisk læring, fællesskab og udfoldelse.

Sæt kryds i kalenderen og tag dine kollegaer, lokalpolitikere og forvaltning med
DMK håber, at mange af landets musik- og kulturskoler og samarbejdspartnere igen i år vil prioritere at deltage i konferencen og bidrage til videndelingen og det faglige fællesskab. Vi vil samtidig opfordre til at benytte konferencedagene til at invitere samarbejdspartnere, lokalpolitikere og forvaltning med og dermed bruge dagen som en anledning til at styrke samarbejde og dialog.

Generalforsamling 2024
DMKs generalforsamling 2024 finder sted på førstedagen tirsdag 19. november kl. 16.15 – 18.30 på Nyborg Strand Hotel i umiddelbar forlængelse af konferencedagen. 

Målgruppe

Konferencen henvender sig bredt til aktører, der beskæftiger sig med børn og unges kompetencer, dannelse og deltagelse i kunst og kultur. Mere specifikt henvender konferencen sig til aktører i relation til musik- og kulturskolernes kerneopgave:

  • Ledere og medarbejdere i musik- og kulturskolerne
  • Undervisere i musik- og kulturskolerne i DK og i Norden
  • Brugerrepræsentanter
  • Forskere
  • Kulturforvaltere
  • Politikere kommunalpolitisk og landspolitisk
  • Medarbejdere i folkeskolen i relation til åben skole samarbejde2024 

Kontakt

Har du praktiske spørgsmål i forbindelse med konferencen, kan du skrive til Tine Klitgaard på tk@dmkskoler.dk

Spørgsmål til program eller andet fagligt kan ske til Lotte Trangbæk på LT@dmkskoler.dk

Adresse på konferencested 

Nyborg Strand Hotel & Konference, Østerøvej 2, 5800 Nyborg     

Deltagerpris

  • DMK-medlemmer: 2.900 kr. per person
  • Ikke-DMK-medlemmer: 3.200 kr. per person

Prisen dækker deltagelse i konferencen. Hotel er IKKE inkluderet i deltagergebyret. Hotel bookes og betales separat.

Tilmeldingsfrist

Frist for tilmelding til konferencen er 17. august 2024.

Hotel

Det er muligt at tilkøbe hotel, hvis der er behov for det. DMK har forhåndsreserveret et antal hotelværelser på Nyborg Strand Hotel, der kan bookes frem til 29. oktober 2024 efter først-til-mølle via DETTE LINK

2023

Konferencen blev afviklet under overskriften:

Vildskab og balancekunst

Konferencen satte fokus på, hvordan kunst og kultur for og med børn og unge engagerer, udfordrer og ­udvikler den enkelte og fællesskabet – og på, hvad det kræver af faglighed, samarbejde, indhold, pædagogik og rammer.

Vi undersøgte desuden, hvordan man som politiker, forvalter eller professionel kulturaktør kan og skal skabe rum for vildskab og afprøvning og samtidig skabe tryghed og adgang.

dmk2023 - Danske Musik- og Kulturskoler

2022

Konferencen blev afviklet under overskriften:

Sæt rummet!

2021

Konferencen blev afviklet under overskriften:

KulturOptimisme?!

’KulturOptimisme…?!’. Det har vi brug for, men også en forpligtelse til at bidrage til.

Med et spændende program, satte vi fokus på, hvordan vi i arbejdet med musik, kunst og kultur bidrager til, og kan bidrage til, håb og tro på, at vi hver især og i fællesskab kan forme fremtiden.

Tema-salon 1

Trivsel: Alene eller sammen?

Tid: kl. 13:00-14:30

Musik og kunst kan bidrage til mental sundhed og bedre trivsel på forskellige vis. Denne temasalon dykker ned i, hvordan sårbare målgrupper kan have glæde af forskelligartede musikalske rum og discipliner samt hvordan man kan facilitere disse rum.

Oplæg ved:

Furesø Musikskole om musikundervisning til børn og unge med autisme.
Ved Jes Gram, leder, og Inger Lerch Høj, souschef, Furesø Musikskole.

Specialensemblet Resonerende Rum, om fællesimprovisation i modtageklasser for flygtningebørn og andre sårbare grupper.
Ved Lis Raabjerg Kruse, musiker og retoriker, Resonerende Rum

Tema-salon 2

Kunsten at være digital

Tid: kl. 13:00-14:30

Digitale undervisningselementer kan både udgøre kunst i sig selv, men også forlænge kunstens tilstedeværelse hos de unge, der kan møde den på nye, uventede måder, når de er i skole eller hjemme på værelset. Temasalonen dykker ned i tre inspirerende eksempler på, hvordan man kan lykkes med at undervise i kunsten digitalt.

Oplæg ved:

Seksualundervisning som digital teaterforestilling.
Ved Pelle Koppel, direktør, Teater V

Arbejdet med det digitale læringsunivers ’Opdag Musikken’.
Ved Danmarks Underholdningsorkester

Om jam-initiativet, ’Band i Byen’, hvor et digitalt spor udfylder hullerne mellem det fysiske fællesskab og hjemmeøvningen.
Ved Jesper Nordal Petersen, guitarist og underviser, Musikhøjskolen, Frederiksberg Musik- og Kulturskole

Tema-salon 3

Talentudvikling i et bredere perspektiv

Tid: kl. 13:00-14:30

At udvikle talent er en foranderlig opgave, der skal tilpasse sig både de unge talenters egne ønsker og behov og de poli-tiske prioriteringer i kommunen. Temasalonen inviterer til oplæg og dialog om, hvordan talentudvikling kan ses som en del af den kommunale helhed, og hvordan miljøerne om-kring den bliver ved med at holde sig relevante.

Oplæg ved:

Holbæk Kommune og Kulturskole om kommunens omfattende talentstrategi på tværs af kunst og idræt samt kulturskolens rolle.
Ved Brian Ahlquist, kulturchef, Holbæk Kommune, og Lars Lundgaard Jensen, Leder, Holbæk Kulturskole

Mariagerfjord Kulturskole – Hvem har Talenterne? På Mariagerfjord Kulturskole var bredde- og talentarbejdet drevet for langt fra hinanden. Kulturskolen arbejder nu med fokus på, at talent er noget alle besidder. Indlægget kommer omkring, hvordan kulturskolen prioriterer faglighed, trivsel og dannelse i både bredde- og talentarbejdet.
Ved Claus Olesen, kulturskoleleder, og Ask Andreassen, souschef, Mariagerfjord Kulturskole


Ved Claus Olesen, kulturskoleleder, og Ask Andreassen, souschef, Mariagerfjord Kulturskole

Mini-survey