Rabalder – Kreativ fritid for alle
Rabalder vil give alle børn kunstneriske fællesskaber og kreative arenaer i relation til deres SFO-tilbud.
20 SFOer landet over får mulighed for at deltage i projektet. Der åbnes for ansøgninger 1. oktober 2024.
Rabalder 2024 – 2028
Nedenfor finder du information om Rabalder samt de kriterier, der skal opfyldes for at kunne blive en del af indsatsen i pågældende periode.
Hvad er Rabalder?
Rabalder er en national indsats støttet af Nordea-fonden i skoleårene 2024/2025 – 2027/2028. Indsatsen sigter mod at etablere kunstneriske og kreative fællesskaber i landets SFO’er.
Formålet er:
- At skabe varige strukturer, der styrker samarbejdet mellem SFO’er og musik- og kulturskoler for at udnytte vores forskellige kompetencer til at skabe et motiverende og engagerende fritidsmiljø for børn.
- At udvikle aktiviteter og kunstneriske universer, der engagerer, motiverer og er relevante for børnene, baseret på deres respektive og interesser.
- At fremme samarbejdet mellem pædagoger og kunstpædagogisk personale for at vi sammen kan skabe indhold, der beriger børnenes fritid med spændende og lærerige oplevelser.
Rabalder indsatsen består af:
Kreative aktiviteter for børn i SFO. Aktiviteterne kan tage udgangspunkt i alle kunstneriske, kreative fag, som musik- og kulturskolen har fagpersonale indenfor. Det kan f.eks. være sang, dans, foto og spil tilpasset deltagerens alder, interesser og niveau. Man kan vælge at kombinere kunstarterne eller udvælge én kunstart og ét særligt fokus indenfor den enkelte kunstart.
Aktiviteterne skal udvikles og afvikles i et samarbejde mellem SFO’ens personale og musik – og kulturskolernes lærere. Aktiviteterne skal foregå i SFO’en.
Lokale fremvisninger og optrædener:
Rabalder skal hvert år afholde minimum to lokale fremvisninger eller optrædener (koncert, forestilling, udstilling) for forældre og SFO’ens børn.
Tværfagligt samarbejde og gensidig udvikling og læring
Som en del af samarbejdet mellem SFO og musik- og kulturskoler vil der være fokus på gensidig kunstnerisk og pædagogisk læring og udvikling af de involverede medarbejdere fra henholdsvis SFO og musik- og kulturskole. Samarbejdet skal tilrettelægges som et ligeværdigt samarbejde, der giver anledning til at styrke de kunstneriske kompetencer hos SFO-personalet og de pædagogiske tilgange til større grupper blandt musik- og kulturskolelærerne.
I aktiviteterne med børnene i SFO’en skal både SFO-personalet og musik- og kulturskolelærerne deltage aktivt. Den faglige udvikling og læring skal indgå som en naturlig del af aktiviteterne med børnene. F.eks. vil en SFO-medarbejder kunne understøttes i at mestre enkelte akkorder på ukulele, samtidig med at børnene deltager i samme forløb, ligesom musik- og kulturskolelæren vil kunne understøttes i de pædagogiske tilgange til den aktuelle børnegruppe i relation til aktiviteterne.
Udvikling af modeller samt idékatalog:
De deltagende SFO’er og musik- og kulturskoler vil, som en del af indsatsen, skulle føre en logbog. I logbogen vil man skulle tydeliggøre den lokale indsats i form af beskrivelser af erfaringer og læring. Den viden vil, af det overordnede nationale projekt, blive indsamlet og bearbejdet med henblik på at opstille modeller for at integrere kunstneriske aktiviteter som en del af SFO’ers aktiviteter. Formålet er at udarbejde et idékatalog, der kan anvendes af andre institutioner, der ønsker at arbejde med kunstneriske aktiviteter.
Logbogen skal varetages af den lokale tovholder, der tilknyttes hvert Rabalder-projekt. Arbejdet understøttes fra den nationale projektledelse.
Tovholder:
Hvert Rabalder-projekt skal udpege en tovholder. Tovholderen kan være fra SFO’en eller musik- og kulturskolen. Tovholderen deltager selv i eller har tilknytning til aktiviteterne på SFO’en og varetager den ugentlige opdatering af logbogen. Derudover er tovholderen kontaktperson/bindeled mellem DMK og det enkelte projekt og deltager i vidensdelingsarrangementerne. Det er muligt at tovholderopgaven fordeles på to medarbejdere, én fra henholdsvis musik- og kulturskolen og én fra SFO.
Hvad får man støtte til som en del af Rabalder projektet?
- Økonomisk støtte: Der ydes økonomisk støtte til køb af (mobilt) inventar og instrumenter, rekvisitter, fysiske rammer som understøtter de kunstneriske aktiviteter og børneuniverset i SFO’en. Der kan søges midler optil kr. 150.000 pr. SFO. (Beløbet er eks moms)
- Honorering af tovholder: Der ydes et økonomisk tilskud på i alt 70.000 kr. til tovholderopgaven over den fireårige projektperiode. Beløbet udbetales i årlige rater fordelt således: 30% i år 1, 20% i år 2, 20% i år 3 og 30% i år 4. Dette tilskud skal understøtte tovholderens indsats med at koordinere og følge op på projektet samt udfylde logbog.
- Vidensdeling og samarbejde: Rabalder skaber en platform for samarbejde mellem SFO og musik- og kulturskoler.
- Netværk: Rabalder giver adgang til at være en del af projektets nationale netværksmøder og vidensdelingsarrangementer med fokus på udvikling af kunstnerisk leg og deltagelse som en integreret del af fritidspædagogikken.
- Øget synlighed og profil: Mulighed for at styrke SFO og musik- og kulturskolens profil og synlighed i lokalområdet ved at vise en aktiv indsats for børns kulturelle fællesskaber, dannelse og udfoldelsesmuligheder.
Deltagerkommuner står selv for finansiering af medarbejdertimer i forbindelse med forberedelse samt aktiviteter for og med børnene i SFO. Som udgangspunkt vil aktiviteterne foregå som en del af SFO’ens øvrige aktiviteter, hvorfor man alene skal være opmærksom på medarbejdertid i musik- og kulturskolen samt fælles forberedelsestid. Der ydes som beskrevet økonomisk støtte til aflønning af tovholderfunktion.
Svar på ansøgning forventes at kunne blive givet senest d. 1. februar 2025
Spørgsmål til ansøgningen kan sendes til mjb@dmkskoler.dk
Vigtige datoer
1. oktober 2024: Der åbnes for ansøgninger
15. december 2024: Ansøgningsfrist
Primo februar 2025: Tilbagemelding til alle ansøgere
9. april 2025, kl. 11 – 16: Projektopstartsmøde for deltagere (Nordea Fonden: Heering House, Overgaden Neden Vandet 11, 1414 København)
August 2025: Opstart af Rabalder 2025/2026 – 2028/2029
For at deltage i Rabalder forpligter ansøger sig til:
- Et gensidigt samarbejde mellem SFO og musik- og kulturskole
- Gennemføre evalueringsforløb via logbog.
- Gennemføre min. en-til to årlige fremvisninger / koncerter.
- Gennemføre mindst tre formidlingstiltag pr. skoleår.
- Deltage i hele projektperioden og bidrage aktivt i det overordnede projekts et til to årlige videndelingsaktiviteter.
- Dele viden og erfaringer gennem bl.a. logbog, og bidrage til kommunikation af indsatsen via egne samt DMKs platforme.
- Rabalder-aktiviteten afvikles minimum en gang om ugen i minimum 25 uger.
Der vil i udvælgelsen af deltagere i projektet være fokus på geografisk spredning på landsplan samt forskellighed/variation i de kunstneriske aktiviteter.
Udvælgelse af Rabalder projekterne foretages af Rabalders styregruppe
Lars Søgaard Jensen, medlem af BUPLs forretningsudvalg med ansvar for bl.a. skole/fritids-området
Dorte Torp Andreas, Næstformand Skolelederforeningen,
Stine Klausen, Chef Center for Kultur, Idræt og Fritid, Glostrup Kommune og medlem af Børne og Kulturchefforeningen, BKF
Lotte Trangbæk, Generalsekretær, DMK
Projektleder: Maja Joss Børch