Rabalder – Kreativ fritid for alle

Rabalder vil give alle børn kunstneriske fællesskaber og kreative arenaer i relation til deres SFO-tilbud. Landets musik- og kulturskoler og SFO’er samarbejder om, at kunstneriske aktiviteter indgår som en aktiv del af børnenes fritidsliv.
Rabalder er en national indsats støttet af Nordea-fonden. 25 kommuner på tværs af landet er udvalgt til at deltage i Rabalder frem til 2029.
Rabalders styregruppe er repræsenteret ved Børne- og Kulturchefforeningen, BUPL, Skolelederforeningen og DMK. Det er bestyrelsen, der står bag udvælgelsen af de 25 deltagerkommuner på baggrund af ansøgninger fra musik- og kulturskoler og SFO’er.
I hver kommune samarbejder den lokale musik- og kulturskole med en SFO om at udvikle og gennemføre kreative aktiviteter for børn. Aktiviteterne finder sted i SFO-tiden, hvor institutionerne arbejder sammen om at skabe de kunstneriske og pædagogiske børneuniverser.
Aktiviteterne spænder bredt fra teater, rollespil til musik og keramik. Rabalder-projekterne bidrager til dannelse af et vidensgrundlag for, hvordan man skaber rammer for kunstneriske og kreative aktiviteter for målgruppen. Deltagerkommunerne får gennem Rabalder midler og mulighed for at skabe et kunstnerisk og kreativt rum for alle børn i SFO’en, hvor de kan deltage og udforske nye udtryksformer i fællesskab.
Rabalder arbejder for:
- At skabe varige strukturer, der styrker samarbejdet mellem SFO’er og musik- og kulturskoler for at udnytte vores forskellige kompetencer til at skabe et motiverende og engagerende fritidsmiljø for børn.
- At udvikle aktiviteter og kunstneriske universer, der engagerer, motiverer og er relevante for børnene – baseret på deres respektive interesser.
- At fremme samarbejdet mellem pædagoger og kunstpædagogisk personale for, at vi sammen kan skabe indhold, der beriger børnenes fritid med spændende og lærerige oplevelser.

Projektleder: Maja Joss Børch
Lars Søgaard Jensen, medlem af BUPLs forretningsudvalg med ansvar for bl.a. skole/fritids-området
Dorte Torp Andreas, formand Skolelederforeningen
John Bøgelund, Kultur- og Borgerservicechef, Silkeborg Kommune.
Medlem af det landsdækkende Kultur- og Fritidsnetværk 2024 under Børne- og Kulturchefforeningen.
Lotte Trangbæk, Generalsekretær, DMK
August 2025: Opstart af Rabalder 2025/2026 – 2028/2029
Deltagerne i Rabalder har forpligtet sig til:
- Et gensidigt samarbejde mellem SFO og musik- og kulturskole
- Gennemføre evalueringsforløb via logbog.
- Gennemføre min. en-til to årlige fremvisninger / koncerter.
- Gennemføre mindst tre formidlingstiltag pr. skoleår.
- Deltage i hele perioden og bidrage aktivt i det overordnede programs et til to årlige videndelingsaktiviteter.
- Dele viden og erfaringer gennem bl.a. logbog, og bidrage til kommunikation af indsatsen via egne samt DMKs platforme.
- Rabalder-aktiviteten afvikles minimum en gang om ugen i minimum 25 uger om året.
Følgende kommuner er en del af Rabalder:
Aarhus Kommune
Musikskole: Aarhus Musikskole
SFO: SFO Ellehøj
Klassetrin: 0.-3. klasse
Kunstarter: Musik, teater, akrobatik og dans
Om projektet: SFO Ellehøj vil skabe et performance-bevægelses-band, som skal agere som et mobilt nycirkus inspireret af street performance med både musik, teater, akrobatik og dans.
Assens Kommune
Musikskole: Assens Musikskole
SFO: Haarby Skoles SFO
Klassetrin: 2.-3. klasse
Kunstarter: Musik
Om projektet: Haarby Skoles SFO vil med instrumenter som bongotrommer og sopran steel drum, skabe et sted, hvor børnene kan spille musik sammen. Sopran steel drums bæres på kroppen, og derved bliver musikoplevelsen mere fysisk.
Favrskov Kommune
Musikskole: Favrskov Musikskole
SFO: Præstemarkskolens SFO
Klassetrin: 0.-3. klasse
Kunstarter: Kor evt. drama og performance
Om projektet: Præstemarkskolens SFO vil som en del af Rabalder indkøbe korhæfter, elklaver, mikrofoner og t-shirts, så børnene i endnu højere grad kan føle sig forenet om musikken. Planen er at etablere et SFO-kor, der kan udvikle børnenes univers, skabe musikglæde og styrke oplevelsen af at være en del af et fællesskab.
Fredericia Kommune
Musikskole: Den Kreative Skole i Fredericia
SFO: Afdeling Indre Ringvej – Kirstinebjergskolen
Klassetrin: 0.-3. klasse
Kunstarter: Dans, drama, rytmik og musik
Om projektet: SFO’en på Kirstinebjergskolen – afdeling Indre Ringvej – vil som en del af Rabalder have fokus på scenografi og rekvisitter/materialer til teater, rollespil, dans og drama og iscenesættelse af en scene, der skal bruges både i projektperioden og efterfølgende.
Frederiksberg Kommune
Musikskole: Frederiksberg Musik- og Kulturskole
SFO: SFO Søstjernen
Klassetrin: 0.-3. klasse
Kunstarter: Sangkor, musik og rytmik
Om projektet: SFO Søstjernen vil fokusere på brug af instrumenter instrumenter, mobilt lyd- og mikrofonudstyr og sangbøger til rytmikprojekter og teateropførelser på SFO’en, så alle børn kan deltage i teater- og musikprojekter.
Frederikshavn Kommune
Musikskole: Musikskolen i Frederikshavn Kommune
SFO: Sæby Skoles SFO
Klassetrin: 3. klasse
Kunstarter: Musik
Om projektet: Sæby Skoles SFO vil styrke projektet ”Børn Blæser i Sæby”, hvor de agter at skabe et forpligtende fællesskab gennem musikken i et børneblæseorkester.
Gentofte Kommune
Musikskole: Gentofte Musikskole
SFO: Skovshoved Skoles SFO
Klassetrin: 0.-3. klasse
Kunstarter: Skulpturer, papir og billedkunst. Illustration, animation og digital kunst
Om projektet: Skovshoved Skoles SFO har fokus på billedkunst og procesorienterede værkstedsaktiviteter. Herunder ler, gips, maling, farvekridt, pap og papir og deslige. Formålet er at give eleverne mulighed for at udtrykke sig i forskellige teknikker og materialer inden for tegning, materiale, collage, tryk og skulptur.
Greve Kommune
Musikskole: Greve Kultur-Base – Musikskolen
SFO: Krogårdskolens SFO
Klassetrin: 0.-3. klasse
Kunstarter: Musik, billedkunst, dans og performance
Om projektet: Krogårdskolens SFO vil fokusere på instrumenter – herunder trommer til sambaoptog – kostumer, højttaler og materialer til bygning af børnenes egne instrumenter. De vil ligeledes bruge tid og kræfter på materialer til kreative udfoldelser, der kan understøtte det visuelle univers rundt om musikken.
Haderslev Kommune
Musikskole: Haderslev Musikskole
SFO: SFO Favrdal – ’Favrfritten’
Klassetrin: 0.-3. klasse
Kunstarter: Orkestermusik
Om projektet: SFO Favrdal vil styrke deres skoleorkester. Det betyder, at de med orkesterinstrumenter – herunder strenge- og blæseinstrumenter samt faciliteter rundt om musikken så som musik- og instrumentrelaterede redskaber og pædagogiske virkemidler – vil bidrage til en legende og tilgængelig tilgang til indlæringen.
Halsnæs Kommune
Musikskole: Musik- og Billedskolen – Unge- Kulturcentret Halsnæs
SFO: Ølsted SFO
Klassetrin: 0.-3. klasse
Kunstarter: Musikken, tekst- og sangskrivning, synge sammen, ukulelespil, motorik, puls og rytme og dramatisering
Om projektet: Ølsted SFO vil etablere en ”grejbank” i SFO’en. Målet er, at denne kan understøtte musikaktiviteter i SFO’ens hverdag. Det er blandt andet ukuleler, rytmesektion, elklaver, mikrofoner, sanganlæg, rekvisitter og kostumer til brug i SFO’en.
Helsingør Kommune
Musikskole: Helsingør Musikskole
SFO: SFO – Skolerne i Snekkersten
Klassetrin: 0.-3. klasse
Kunstarter: Musik, sang, kor, stomp, percussion og rytmer
Om projektet: Skolerne i Snekkerstens SFO vil fokusere på instrumenter, sangbøger, lydafskærmning og flightcases. Her er der lagt vægt på, at det hele skal være mobilt, så musiklokalet kan følge eleverne. De mindste elever skal fokusere på sang og kor, mens de ældre elever fokuserer på stomp, percussion og rytmer.
Holbæk Kommune
Musikskole: Holbæk Kulturskole
SFO: SFO: Jernløse, Knabstrup og Undløse
Klassetrin: 0.-3. klasse
Kunstarter: Musik
Om projektet: Jernløse, Knabstrup og Undløse SFO vil etablere en mobil Rabalder-kasse med instrumenter og mobilt lydudstyr med et ønske om at gøre musiklokalet tilgængeligt for børnene i SFO-tiden.
Holstebro Kommune
Musikskole: Holstebro Musikskole
SFO: Halgård SFO
Klassetrin: 0.-4. klasse
Kunstarter: Musik og performance
Om projektet: Halgård SFO vil etablere en fleksibel og mobil scene, lyd og rekvisitter og et komplet bandsetup med trommer, bas, keyboard og mikrofoner. På SFO’en har de en tradition for at afholde BMGP, og derfor vil de arbejde med sangskrivning, samspil, sang, performance, dans, scenografi og kostumer.
Jammerbugt Kommune
Musikskole: Jammerbugt Kulturskole
SFO: SFO Skolecenter Jetsmark
Klassetrin: 0.-3. klasse
Kunstarter: Musik, madkundskab, billedkunst, dansk, performance/teater, kreative skriveprocesser, håndværk og design og film og medie
Om projektet: SFO Skolecenter Jetsmark har fokus på mobilt inventar og opbevaring, musikinstrumenter, rekvisitter og kostumer, teknologi og kreative materialer. Aktiviteterne skal kombineres med flere kunstarter som blandt andet rummer film og medie, kreative skriveprocesser, teater, musik, dans og billedkunst.
Kolding Kommune
Musikskole: Kulturskolen Kolding
SFO: Aalykkeskolens SFO
Klassetrin: 0.-3. klasse
Kunstarter: Musik
Om projektet: Aalykkeskolens SFO vil skabe det, de selv kalder ’Musikkens Narnia’. Derfor vil de både bruge materialer til at skabe rummets rammer samt spille på instrumenter, der lokker og betager børnene, så der både kan øves og leges gennem musikken.
Køge Kommune
Musikskole: Køge Musikskole
SFO: SFO Borup Skole
Klassetrin: 0.-3. klasse
Kunstarter: Musik og scenekunst
Om projektet: SFO Borup Skole har fokus på musikinstrumenter, musikudstyr, mobile anlæg og materialer til at skabe scenekunstneriske universer. Tanken er, at børnene skal kunne tage instrumenter og udstyr med hjem for at understøtte leg, læringsmuligheder og forældrenes understøttelse af børnenes deltagelse og læring.
Lejre Kommune
Musikskole: Lejre Musik- og Billedskole
SFO: Hvalsø Skole SFO 3
Klassetrin: 6.-8. klasse
Kunstarter: Musik og musikproduktion
Om projektet: Hvalsø Skoles SFO 3 har fokus på musikinstrumenter til et nyetableret musiklokale i SFO’en samt udstyr til studiemusikproduktion. Det hele skal stå i et åbent, kunstnerisk værksted, hvor det er muligt at deltage på den måde, hvert barn har lyst til.
Lemvig Kommune
Musikskole: Lemvig Musikskole
SFO: Ramme SFO
Klassetrin: 0.-5. klasse
Kunstarter: Musik og andre kreative og kulturelle områder
Om projektet: Ramme SFO vil etablere en musikhave, hvor der skal foregå udendørs musikundervisning i SFO-tiden, men som også kan bruges af lokalbefolkningen uden for SFO’ens åbningstid. Musikhaven vil rumme congas trio, cajon deluxe og harmony bells.
Lolland Kommune
Musikskole: Lolland Musikskole
SFO: Blæsenborg SFO
Klassetrin: 0.-3. klasse
Kunstarter: Billedkunst, musik og scenekunst
Om projektet: Blæsenborg SFO har fokus på instrumenter, mikrofoner, rekvisitter, billedkunstmaterialer og filmproduktionsudstyr. På den måde understøtter SFO’en både musicalsang, kreative projekter i billedkunst og muligheden for at skabe kortfilm og visuelle fortællinger.
Lyngby-Taarbæk Kommune
Musikskole: Lyngby-Taarbæk Musik- og Billedskole
SFO: Lindegårdskolens SFO
Klassetrin: 0.-3. klasse
Kunstarter: Musik
Om projektet: Lindegårdskolens SFO vil de med iPads, mikrofoner, keyboards, lydkort, covers og opbevaring fokusere på kreativitet. Hele projektet kaldes ’Det kreative rum’, hvor børnene skal skrive musik, som de indspiller på iPads. På den måde er der både tænkt en kunstnerisk og en teknisk dimension ind i ’Det kreative rum’.
Ringkøbing-Skjern Kommune
Musikskole: Kulturskolen Ringkøbing-Skjern
Folkeskole: Bæktoften SFO
Klassetrin: 0.-4. klasse
Kunstarter: Musik, sang, dans og skabende processer
Om projektet: Bæktoften SFO vil bruge Rabalder på instrumenter, lydanlæg og computerudstyr, der skal understøtte de musikalske rammer og udviklingen af et kreativt børneunivers i SFO’en. De ønsker at arbejde med både musik, sang, dans og skabende processer for at skabe et inkluderende læringsmiljø for børnene.
Ringsted Kommune
Musikskole: Ringsted Musik- og Kulturskole
SFO: Søholmskolens SFO
Klassetrin: 4.-6. klasse
Kunstarter: Animation og billedkunst
Om projektet: Søholmskolens SFO vil som en del af Rabalder fokusere på kreativitet i keramik. Det vil sige, at de med en keramikovn, kavaletter, gipsfliser, værktøj, pensler og ler bygger et keramisk værksted. Ligeledes vil de bruge med iPads for at kunne arbejde med animation i SFO’en. Her bliver der lavet kunstneriske værksteder, hvor der er fokus på animation, og den anden har fokus på kunst og billedkunst.
Skanderborg Kommune
Musikskole: Kulturskolen Skanderborg
SFO: Bakkeskolens SFO – afdeling Sommerbæk
Klassetrin: 0.-3. klasse
Kunstarter: Musik
Om projektet: Bakkeskolens SFO’s afdeling Sommerbæk vil etablere en ’Musikcontainer’, hvor børnene har adgang til instrumenterne hele tiden. I containeren er der både handpan, der giver en beroligende og melodisk lyd, og synthesizere med loop-pedaler og samplere, som giver børnene mulighed for at eksperimentere med elektronisk musik.
Syddjurs Kommune
Musikskole: Kulturskolen Syddjurs
SFO: Knebel Skoles SFO
Klassetrin: 0.-3. klasse
Kunstarter: Billedkunst
Om projektet: Knebel Skoles SFO vil etablere et værksted i en container, hvor der vil være mulighed for at arbejde med ler, maling, sværte, papir, valser, pensler, tegneredskaber, en grafisk trykpresse og meget andet. Containeren kalder de ’Kunstcontaineren’, og her vil der skabes et børnelaboratorium, hvor man kan lave billedkunstaktiviteter.
Vejle Kommune
Musikskole: Vejle Musik- og Kulturskole
SFO: Vejle Midtbyskoles SFO
Klassetrin: 0.-3. klasse
Kunstarter: Billedkunst, drama, musik og skrivekunst
Om projektet: Vejle Midtbyskoles SFO vil etablere et rum, hvor børnene kan udforske kunst og kreativitet i trygge fællesskaber. Derfor vil de fokusere på redskaber til lys, lyd og rekvisitter samt symaskiner, instrumenter, billedkunstmaterialer og kostumer. På den måde er der både fokus på kreativitet og kunst gennem billedkunst og musik.


