Rabalder – Kreativ fritid for alle

50 - Danske Musik- og Kulturskoler
SFO, Karlslunde, Greve Kommune (Foto: Sisse Stroyer)
Rabalder vil give alle børn kunstneriske fællesskaber og kreative arenaer i relation til deres SFO-tilbud. Landets musik- og kulturskoler og SFO’er samarbejder om, at kunstneriske aktiviteter indgår som en aktiv del af børnenes fritidsliv.

Rabalder er en national indsats støttet af Nordea-fonden. 25 kommuner på tværs af landet er udvalgt til at deltage i Rabalder frem til 2029.

Rabalders styregruppe er repræsenteret ved Børne- og Kulturchefforeningen, BUPL, Skolelederforeningen og DMK. Det er bestyrelsen, der står bag udvælgelsen af de 25 deltagerkommuner på baggrund af ansøgninger fra musik- og kulturskoler og SFO’er.

I hver kommune samarbejder den lokale musik- og kulturskole med en SFO om at udvikle og gennemføre kreative aktiviteter for børn. Aktiviteterne finder sted i SFO-tiden, hvor institutionerne arbejder sammen om at skabe de kunstneriske og pædagogiske børneuniverser.

Aktiviteterne spænder bredt fra teater, rollespil til musik og keramik. Rabalder-projekterne bidrager til dannelse af et vidensgrundlag for, hvordan man skaber rammer for kunstneriske og kreative aktiviteter for målgruppen. Deltagerkommunerne får gennem Rabalder midler og mulighed for at skabe et kunstnerisk og kreativt rum for alle børn i SFO’en, hvor de kan deltage og udforske nye udtryksformer i fællesskab.

Rabalder arbejder for:

  • At skabe varige strukturer, der styrker samarbejdet mellem SFO’er og musik- og kulturskoler for at udnytte vores forskellige kompetencer til at skabe et motiverende og engagerende fritidsmiljø for børn.
  • At udvikle aktiviteter og kunstneriske universer, der engagerer, motiverer og er relevante for børnene – baseret på deres respektive interesser.
  • At fremme samarbejdet mellem pædagoger og kunstpædagogisk personale for, at vi sammen kan skabe indhold, der beriger børnenes fritid med spændende og lærerige oplevelser.
NORDEAFONDEN - Danske Musik- og Kulturskoler

Lars Søgaard Jensen, medlem af BUPLs forretningsudvalg med ansvar for bl.a. skole/fritids-området

Lars Soegaard Jensen - Danske Musik- og Kulturskoler



Dorte Torp Andreas,
formand Skolelederforeningen

DorteTofpAndreas - Danske Musik- og Kulturskoler



John Bøgelund,
Kultur- og Borgerservicechef, Silkeborg Kommune.

Medlem af det landsdækkende Kultur- og Fritidsnetværk 2024 under Børne- og Kulturchefforeningen.

John Boegelund Frederiksen med dirigentstok - Danske Musik- og Kulturskoler



Lotte Trangbæk,
Generalsekretær, DMK

 Lotte 3 4 - Danske Musik- og Kulturskoler

Farve 1 - Danske Musik- og Kulturskoler

 

August 2025: Opstart af Rabalder 2025/2026 – 2028/2029

Deltagerne i Rabalder har forpligtet sig til:
  • Et gensidigt samarbejde mellem SFO og musik- og kulturskole
  • Gennemføre evalueringsforløb via logbog.
  • Gennemføre min. en-til to årlige fremvisninger / koncerter.
  • Gennemføre mindst tre formidlingstiltag pr. skoleår.
  • Deltage i hele perioden og bidrage aktivt i det overordnede programs et til to årlige videndelingsaktiviteter.
  • Dele viden og erfaringer gennem bl.a. logbog, og bidrage til kommunikation af indsatsen via egne samt DMKs platforme.
  • Rabalder-aktiviteten afvikles minimum en gang om ugen i minimum 25 uger om året.

Følgende kommuner er en del af Rabalder: 

Musikskole: Aarhus Musikskole

SFO: SFO Ellehøj

Klassetrin: 0.-3. klasse

Kunstarter: Musik, teater, akrobatik og dans

Om projektet: SFO Ellehøj vil skabe et performance-bevægelses-band, som skal agere som et mobilt nycirkus inspireret af street performance med både musik, teater, akrobatik og dans.

Musikskole: Assens Musikskole

SFO: Haarby Skoles SFO

Klassetrin: 2.-3. klasse

Kunstarter: Musik

Om projektet: Haarby Skoles SFO vil med instrumenter som bongotrommer og sopran steel drum, skabe et sted, hvor børnene kan spille musik sammen. Sopran steel drums bæres på kroppen, og derved bliver musikoplevelsen mere fysisk.

Musikskole: Favrskov Musikskole

SFO: Præstemarkskolens SFO

Klassetrin: 0.-3. klasse

Kunstarter: Kor evt. drama og performance

Om projektet: Præstemarkskolens SFO vil som en del af Rabalder indkøbe korhæfter, elklaver, mikrofoner og t-shirts, så børnene i endnu højere grad kan føle sig forenet om musikken. Planen er at etablere et SFO-kor, der kan udvikle børnenes univers, skabe musikglæde og styrke oplevelsen af at være en del af et fællesskab.

Musikskole: Den Kreative Skole i Fredericia

SFO: Afdeling Indre Ringvej – Kirstinebjergskolen

Klassetrin: 0.-3. klasse

Kunstarter: Dans, drama, rytmik og musik

Om projektet: SFO’en på Kirstinebjergskolen – afdeling Indre Ringvej – vil som en del af Rabalder have fokus på scenografi og rekvisitter/materialer til teater, rollespil, dans og drama og iscenesættelse af en scene, der skal bruges både i projektperioden og efterfølgende.

Musikskole: Frederiksberg Musik- og Kulturskole

SFO: SFO Søstjernen

Klassetrin: 0.-3. klasse

Kunstarter: Sangkor, musik og rytmik

Om projektet: SFO Søstjernen vil fokusere på brug af instrumenter instrumenter, mobilt lyd- og mikrofonudstyr og sangbøger til rytmikprojekter og teateropførelser på SFO’en, så alle børn kan deltage i teater- og musikprojekter.

Musikskole: Musikskolen i Frederikshavn Kommune

SFO: Sæby Skoles SFO

Klassetrin: 3. klasse

Kunstarter: Musik

Om projektet: Sæby Skoles SFO vil styrke projektet ”Børn Blæser i Sæby”, hvor de agter at skabe et forpligtende fællesskab gennem musikken i et børneblæseorkester.

Musikskole: Gentofte Musikskole

SFO: Skovshoved Skoles SFO

Klassetrin: 0.-3. klasse

Kunstarter: Skulpturer, papir og billedkunst. Illustration, animation og digital kunst

Om projektet: Skovshoved Skoles SFO har fokus på billedkunst og procesorienterede værkstedsaktiviteter. Herunder ler, gips, maling, farvekridt, pap og papir og deslige. Formålet er at give eleverne mulighed for at udtrykke sig i forskellige teknikker og materialer inden for tegning, materiale, collage, tryk og skulptur.

Musikskole: Greve Kultur-Base – Musikskolen

SFO: Krogårdskolens SFO

Klassetrin: 0.-3. klasse

Kunstarter: Musik, billedkunst, dans og performance

Om projektet: Krogårdskolens SFO vil fokusere på instrumenter – herunder trommer til sambaoptog – kostumer, højttaler og materialer til bygning af børnenes egne instrumenter. De vil ligeledes bruge tid og kræfter på materialer til kreative udfoldelser, der kan understøtte det visuelle univers rundt om musikken.

Musikskole: Haderslev Musikskole

SFO: SFO Favrdal – ’Favrfritten’

Klassetrin: 0.-3. klasse

Kunstarter: Orkestermusik

Om projektet: SFO Favrdal vil styrke deres skoleorkester. Det betyder, at de med orkesterinstrumenter – herunder strenge- og blæseinstrumenter samt faciliteter rundt om musikken så som musik- og instrumentrelaterede redskaber og pædagogiske virkemidler – vil bidrage til en legende og tilgængelig tilgang til indlæringen.

Musikskole: Musik- og Billedskolen – Unge- Kulturcentret Halsnæs

SFO: Ølsted SFO

Klassetrin: 0.-3. klasse

Kunstarter: Musikken, tekst- og sangskrivning, synge sammen, ukulelespil, motorik, puls og rytme og dramatisering

Om projektet: Ølsted SFO vil etablere en ”grejbank” i SFO’en. Målet er, at denne kan understøtte musikaktiviteter i SFO’ens hverdag. Det er blandt andet ukuleler, rytmesektion, elklaver, mikrofoner, sanganlæg, rekvisitter og kostumer til brug i SFO’en.

Musikskole: Helsingør Musikskole

SFO: SFO – Skolerne i Snekkersten

Klassetrin: 0.-3. klasse

Kunstarter: Musik, sang, kor, stomp, percussion og rytmer

Om projektet: Skolerne i Snekkerstens SFO vil fokusere på instrumenter, sangbøger, lydafskærmning og flightcases. Her er der lagt vægt på, at det hele skal være mobilt, så musiklokalet kan følge eleverne. De mindste elever skal fokusere på sang og kor, mens de ældre elever fokuserer på stomp, percussion og rytmer.

Musikskole: Holbæk Kulturskole

SFO: SFO: Jernløse, Knabstrup og Undløse

Klassetrin: 0.-3. klasse

Kunstarter: Musik

Om projektet: Jernløse, Knabstrup og Undløse SFO vil etablere en mobil Rabalder-kasse med instrumenter og mobilt lydudstyr med et ønske om at gøre musiklokalet tilgængeligt for børnene i SFO-tiden.

Musikskole: Holstebro Musikskole

SFO: Halgård SFO

Klassetrin: 0.-4. klasse

Kunstarter: Musik og performance

Om projektet: Halgård SFO vil etablere en fleksibel og mobil scene, lyd og rekvisitter og et komplet bandsetup med trommer, bas, keyboard og mikrofoner. På SFO’en har de en tradition for at afholde BMGP, og derfor vil de arbejde med sangskrivning, samspil, sang, performance, dans, scenografi og kostumer.

Musikskole: Jammerbugt Kulturskole

SFO: SFO Skolecenter Jetsmark

Klassetrin: 0.-3. klasse

Kunstarter: Musik, madkundskab, billedkunst, dansk, performance/teater, kreative skriveprocesser, håndværk og design og film og medie

Om projektet: SFO Skolecenter Jetsmark har fokus på mobilt inventar og opbevaring, musikinstrumenter, rekvisitter og kostumer, teknologi og kreative materialer. Aktiviteterne skal kombineres med flere kunstarter som blandt andet rummer film og medie, kreative skriveprocesser, teater, musik, dans og billedkunst.

Musikskole: Kulturskolen Kolding

SFO: Aalykkeskolens SFO

Klassetrin: 0.-3. klasse

Kunstarter: Musik

Om projektet: Aalykkeskolens SFO vil skabe det, de selv kalder Musikkens Narnia’. Derfor vil de både bruge materialer til at skabe rummets rammer samt spille på instrumenter, der lokker og betager børnene, så der både kan øves og leges gennem musikken.

Musikskole: Køge Musikskole

SFO: SFO Borup Skole

Klassetrin: 0.-3. klasse

Kunstarter: Musik og scenekunst

Om projektet: SFO Borup Skole har fokus på musikinstrumenter, musikudstyr, mobile anlæg og materialer til at skabe scenekunstneriske universer. Tanken er, at børnene skal kunne tage instrumenter og udstyr med hjem for at understøtte leg, læringsmuligheder og forældrenes understøttelse af børnenes deltagelse og læring.

Musikskole: Lejre Musik- og Billedskole

SFO: Hvalsø Skole SFO 3

Klassetrin: 6.-8. klasse

Kunstarter: Musik og musikproduktion

Om projektet: Hvalsø Skoles SFO 3 har fokus på musikinstrumenter til et nyetableret musiklokale i SFO’en samt udstyr til studiemusikproduktion. Det hele skal stå i et åbent, kunstnerisk værksted, hvor det er muligt at deltage på den måde, hvert barn har lyst til.

Musikskole: Lemvig Musikskole

SFO: Ramme SFO

Klassetrin: 0.-5. klasse

Kunstarter: Musik og andre kreative og kulturelle områder

Om projektet: Ramme SFO vil etablere en musikhave, hvor der skal foregå udendørs musikundervisning i SFO-tiden, men som også kan bruges af lokalbefolkningen uden for SFO’ens åbningstid. Musikhaven vil rumme congas trio, cajon deluxe og harmony bells.

Musikskole: Lolland Musikskole

SFO: Blæsenborg SFO

Klassetrin: 0.-3. klasse

Kunstarter: Billedkunst, musik og scenekunst

Om projektet: Blæsenborg SFO har fokus på instrumenter, mikrofoner, rekvisitter, billedkunstmaterialer og filmproduktionsudstyr. På den måde understøtter SFO’en både musicalsang, kreative projekter i billedkunst og muligheden for at skabe kortfilm og visuelle fortællinger.

Musikskole: Lyngby-Taarbæk Musik- og Billedskole

SFO: Lindegårdskolens SFO

Klassetrin: 0.-3. klasse

Kunstarter: Musik

Om projektet: Lindegårdskolens SFO vil de med iPads, mikrofoner, keyboards, lydkort, covers og opbevaring fokusere på kreativitet. Hele projektet kaldes ’Det kreative rum’, hvor børnene skal skrive musik, som de indspiller på iPads. På den måde er der både tænkt en kunstnerisk og en teknisk dimension ind i ’Det kreative rum’.

Musikskole: Kulturskolen Ringkøbing-Skjern

Folkeskole: Bæktoften SFO

Klassetrin: 0.-4. klasse

Kunstarter: Musik, sang, dans og skabende processer

Om projektet: Bæktoften SFO vil bruge Rabalder på instrumenter, lydanlæg og computerudstyr, der skal understøtte de musikalske rammer og udviklingen af et kreativt børneunivers i SFO’en. De ønsker at arbejde med både musik, sang, dans og skabende processer for at skabe et inkluderende læringsmiljø for børnene.

Musikskole: Ringsted Musik- og Kulturskole

SFO: Søholmskolens SFO

Klassetrin: 4.-6. klasse

Kunstarter: Animation og billedkunst

Om projektet: Søholmskolens SFO vil som en del af Rabalder fokusere på kreativitet i keramik. Det vil sige, at de med en keramikovn, kavaletter, gipsfliser, værktøj, pensler og ler bygger et keramisk værksted. Ligeledes vil de bruge med iPads for at kunne arbejde med animation i SFO’en. Her bliver der lavet kunstneriske værksteder, hvor der er fokus på animation, og den anden har fokus på kunst og billedkunst.

Musikskole: Kulturskolen Skanderborg

SFO: Bakkeskolens SFO – afdeling Sommerbæk

Klassetrin: 0.-3. klasse

Kunstarter: Musik

Om projektet: Bakkeskolens SFO’s afdeling Sommerbæk vil etablere en ’Musikcontainer’, hvor børnene har adgang til instrumenterne hele tiden. I containeren er der både handpan, der giver en beroligende og melodisk lyd, og synthesizere med loop-pedaler og samplere, som giver børnene mulighed for at eksperimentere med elektronisk musik.

Musikskole: Kulturskolen Syddjurs

SFO: Knebel Skoles SFO

Klassetrin: 0.-3. klasse

Kunstarter: Billedkunst

Om projektet: Knebel Skoles SFO vil etablere et værksted i en container, hvor der vil være mulighed for at arbejde med ler, maling, sværte, papir, valser, pensler, tegneredskaber, en grafisk trykpresse og meget andet. Containeren kalder de ’Kunstcontaineren’, og her vil der skabes et børnelaboratorium, hvor man kan lave billedkunstaktiviteter.

Musikskole: Vejle Musik- og Kulturskole

SFO: Vejle Midtbyskoles SFO

Klassetrin: 0.-3. klasse

Kunstarter: Billedkunst, drama, musik og skrivekunst

Om projektet: Vejle Midtbyskoles SFO vil etablere et rum, hvor børnene kan udforske kunst og kreativitet i trygge fællesskaber. Derfor vil de fokusere på redskaber til lys, lyd og rekvisitter samt symaskiner, instrumenter, billedkunstmaterialer og kostumer. På den måde er der både fokus på kreativitet og kunst gennem billedkunst og musik.

Performance - Danske Musik- og Kulturskoler
Kor - Danske Musik- og Kulturskoler
Klip - Danske Musik- og Kulturskoler
Foto: Sisse Stroyer
Mini-survey