Agnete Seerup

Kandidat til bestyrelsen i DMK 2024

Indstillet af: Københavns Musikskole, Hørsholm Kommunale Musikskole og Furesø Musikskole

Kommunikations- og Souschef, JazzDanmark

Diversitet og inklusion som drivkraft
Diversitet og inklusion, ESG, strategisk kommunikation, partnerskaber og netværk, fundraising, organisations- og projektudvikling på baggrund af data samt fundraising på musikområdet er grundsten i mine kompetencer, som jeg ønsker at bringe ind i bestyrelsesarbejdet. Jeg har arbejdet med børne- og ungeområdet med fokus på lige adgang, undervisning, formidling og netværk. Jeg har en oprigtig brændende interesse for kultur- og musikskolers virke, som er så afgørende for det gode børneliv. Desværre er det langt fra alle børn, der har reel adgang til disse kunstneriske læringsrum. At ændre på dette er en stor drivkraft i mit arbejdsliv.
Mine kollegaer vil tilføje, at jeg er en ambitiøs sparringspartner, som kan bidrage med nysgerrighed, kreativitet, analytisk og strategisk tænkning samt gode samarbejdsevner.

Bred erfaring fra musiklivet
Jeg har erfaring fra hhv. DR, Copenhagen Phil, Snyk, SPOR Festival, The Lake Radio, Seismograf og JazzDanmark. Jeg har også tidligere undervist i kvantitativ og kvalitativ metode på KU.
I mit nuværende arbejde som Kommunikations- og Souschef udvikler jeg vores ESG- og diversitetsstrategi, landsdækkende netværk, kommunikation og fundraising. Jeg er ansvarlig for børneprojekter såsom JazzCamp for Piger, som jeg siden 2019 har stået i spidsen for at udvide til at omfatte 9 andre lande i verden. Dette har givet solid erfaring med internationalt samarbejde om musikundervisning.

Erfaring med strategiudvikling fra udvalgs- og bestyrelsesarbejde
Jeg har erfaring med udvalgs- og bestyrelsesarbejde siden 2003. Senest fra initiativgruppen for Kunst og Kultur i Balance, som blev indstillet til Kulturministeriets Ligestillingspris. Jeg sidder i styregruppen for Musiklivets Partnerskab for Bæredygtig Udvikling og er bestyrelsesleder for The Lake Radio, en non-profit community radio for lydkunst. Jeg har erfaring med ledelse og strategiudvikling som både direktør, souschef, kommunikationschef, redaktør og bestyrelsesforperson. Jeg betjener bestyrelsen i min nuværende stilling og er en del af JazzDanmarks direktion.

Uddannelse
Jeg er cand.mag i Moderne Kultur og Kulturformidling med speciale i Auditiv Kultur. Jeg har bachelorgrader fra hvv. Sociologi og Litteraturvidenskab samt efteruddannelse i både Ledelse og PR- og Kommunikationsstrategi. Jeg har personlig erfaring som musikskoleelev fra 1989-2001, hvor jeg gik til violin, orkester, guitar, kor og solosang. I dag spiller jeg stadig violin.

Jeg stiller op til bestyrelsen, fordi jeg gerne vil styrke en af fremtidens vigtigste sektorer.
Som bestyrelsesmedlem hos DMK ser jeg de bedste muligheder for at bidrage til at udvikle de institutioner i Danmark, som giver børn og unge mulighed for undervisning i musik og kunst af højeste kvalitet.

Det er min overbevisning, at adgang til kunstnerisk og musikalsk udfoldelse er afgørende for, at nye generationer kan finde ressourcerne til at lykkes med at løse komplekse udfordringer i vores samfund. Adgang – for alle børn – til musikalsk og kunstnerisk udfoldelse er for mig at se helt afgørende for det gode børneliv og at spille et instrument eller udtrykke sig kunstnerisk er ligeledes en grundsten i et videre rigt ungdoms- og voksenliv.

Jeg tror, organisationen DMK har et kæmpe potentiale, som jeg allerede har set udfoldet en del af de seneste år, men som jeg tror kan udfoldes yderligere, fx ved at:

  • styrke PR og kommunikation, så vi skaber synlighed omkring best practices blandt medlemsskolerne og eksternt til interessenter
  • styrke kultur- og musikskolernes status som lokale kompetencecentre
  • fortsat udvikle interessevaretagelse og positionering i det kulturpolitiske landskab for sektoren
  • styrke medlemsskolernes kompetenceudvikling inden for inkluderende pædagogik og kommunikation til nye målgrupper, dataindsamling og strategiske partnerskaber, så vi kan sikre, at langt flere børn og unge oplever, at de har lige adgang til musik og kreativ udfoldelse lokalt i hele Danmark.


For at Musik- og Kulturskolerne fortsat kan være en succes i hele landet, må vi arbejde for at flere børn oplever, at det er attraktivt at deltage i de aktiviteter, som skolerne tilbyder. Det tror jeg kræver videndeling, kommunikation og kompetenceløft i et bæredygtigt samarbejde, og her mener jeg, at DMK er en afgørende samlende organisation, som jeg vil være stolt over at bidrage til.

Et øget fokus på lige adgang til Danmarks Musik- og Kulturskoler
At styrke arbejdet med diversitet, inklusion og repræsentation vil stå centralt som min bærende vision for DMK. Det er afgørende, at flere børn føler sig velkommen i den lokale kultur- og musikskole. Både for skolernes fremtid (uden elever, ingen skole), for børnenes trivsel (al forskning viser, at kunstnerisk skabelse øger trivsel og samhørighed) og for vores samfund (fremtidens borgere skal løse komplekse problemer med kreativitet og innovation, derfor er de lokale kunstneriske miljøer særligt vigtige). Jeg vil arbejde for, at DMK styrker medlemmernes fælles mulighed for at opnå dette.

Dette kan ske ved bl.a. at opgradere kompetencer og muligheder for udvikling gennem efteruddannelse for personale på skolerne og netværksopbygning mellem skolerne – ikke kun på øverste niveau, for der skal også være mulighed for at undervisere og uddannelsesledere har mulighed for at indgå i de faglige netværk.

Et øget fokus på lige adgang til Danmarks Musik- og Kulturskoler vil gavne både rekrutteringen lokalt hos skolerne og øge diversiteten i talentudvikling, så vi fremover oplever et musikliv med bredere repræsentation.

DMK skal styrke muligheden for fysiske fællesskaber og strategiske samarbejder
Børns digitale hverdag kalder på et større fokus på nærvær og fysiske fællesskaber, og her har Musik- og Kulturskolerne et kæmpe potentiale. Kunst og musik bør integreres i langt højere grad i de tilbud, som alle børn og unge er i kontakt med i løbet af barndommen: Folkeskolen, dagtilbud og fritidsklub – både som et redskab til at øge trivsel, mindske skærmbrug, styrke nytænkning og fysiske fællesskaber. I folkeskolen og dagtilbud findes typisk et mere diverst udsnit af børn end dem, der typisk finder vej til musikskolen. Her ligger et stort potentiale, hvor DMK gennem interessevaretagelse, lobbyarbejde og strategisk kommunikation kan understøtte en positiv forandring.

DMK kan med fordel skærpe fokus på PR og Kommunikation
Gennem en styrket PR- og kommunikationsstrategi samt fortsat kompetent interessevaretagelse, kan DMK være med til at sikre, at ingen er i tvivl om, at deres lokale Musik- og Kulturskole er et kompetent kraftcenter for kultur og musik af højeste kvalitet, og at det er her man går hen, hvis man vil vide noget om feltet eller integrere musik i offentlige tilbud af høj kunstnerisk og pædagogisk kvalitet – hvad enten man er politiker, fond, barn, forælder eller journalist.

Dage
Timer
Minutter

DMK Generalforsamling
19. november 2024 kl. 16.15

Bestyrelsesmedlemmer valgt i regionerne:

REGION NORDJYLLAND

Thomas Albæk Jakobsen,
musikskoleleder, Frederikshavn Kommune

* Thomas Albæk Jakobsen stiller op til valg til DMKs forperson. Opnår Thomas Albæk Jakobsen valg, indtræder Jan Jacobsen, leder Aalborg Kulturskole, som medlem af DMKs bestyrelse valgt ind af Region Nordjylland.

Jan Jacobsen (suppleant),
musikskoleleder, Aalborg Kulturskole

REGION SYDDANMARK

Maibrit Baagøe Schmidt,
souschef, Odense Musikskole

REGION SJÆLLAND

Mette Fiirgaard Schneefeldt,
leder, Greve Kultur-Base

REGION HOVEDSTADEN

Torben Puggaard,
leder, Helsingør Musikskole

REGION MIDTJYLLAND

Thomas Larsen Späth,
leder, Horsens Musik- og Balletskole

Generalsekretæren deltager i bestyrelsesmøder, forretningsudvalgsmøder og øvrige udvalg uden stemmeret.

Mini-survey