Rabalder-programmet er skudt i gang med opstartsdag

Rabalder1 kopi - Danske Musik- og Kulturskoler

Den 9. april 2025 blev de kommende års indsatser under Rabalder-programmet markeret med en opstartsdag i Nordea-fondens smukke lokaler i Heerings Gaard i København.

Dagen samlede over 100 aktører fra SFO’er og musik- og kulturskoler fra hele landet, som alle brænder for at styrke børn og unges kreative fællesskaber.

Et program fyldt med inspiration og faglighed
Dagen begyndte med kaffe og croissanter, efterfulgt af en varm velkomst fra Nordea-fondens
Michala Brechling og DMKs generalsekretær Lotte Trangbæk samt DMKs forperson Jens Dammeyer Sørensen. Herefter præsenterede Maja Joss-Børch, programleder i DMK, rammen for Rabalder og de 25 forskellige lokale indsatser.

Et af dagens højdepunkter var oplægget fra forfatter Kim Fupz Aakeson, som med humor og dybde delte sine tanker om at skabe børneuniverser, der taler til både børn og voksne. Han fortalte blandt andet om væsentligheden af at sætte sig selv i spil og have noget på hjerte, og hvordan kunstnerisk fordybelse kan styrke læring og relationer – og hvorfor det kræver mod fra de voksne.

Efter frokost blev deltagerne præsenteret for konkrete case-eksempler fra henholdsvis Herning og Greve musik- og kulturskoler, som delte erfaringer med kreative indsatser i SFO-miljøet – både succeser og udfordringer.

Dagen blev rundet af med et fagligt oplæg fra forskere ved Professionshøjskolen Absalon, som præsenterede viden om, hvad der virker når børn engageres i kunstneriske aktiviteter. De introducerede også den logbog og evalueringsmodel, der skal sikre systematisk videnopsamling. Arbejdet med Rabalder sigter mod at skabe modeller for øget samarbejde om engagerende fritidspædagogik mellem musik- og kulturskoler og SFO’er.

Arbejdet med etableringen af Rabalder-programmet har været flere år undervejs. Fritidspædagogikken har i mange år ikke haft politisk bevågenhed. Det er ærgerligt, fordi langt de fleste børn i Danmark går i en SFO-ordning efter skole og bruger en stor del af deres dag her. Derfor er det selvfølgelig relevant at arbejde med høj kvalitet i fritidspædagogikken og skabe engagerende fællesskaber, der giver rum for fordybelse, leg og udvikling. Det kan kunstneriske aktiviteter! Og derfor giver det virkelig god mening at samarbejde og bruge de kompetencer, der er både i SFO’erne og i musik- og kulturskolerne, fortæller Lotte Trangbæk, generalsekretær i DMK om baggrunden for det ambitiøse nationale program.

Vil du vide mere?
Du kan læse mere om Rabalder-programmet på https://dmkskoler.dk/rabalder/

Har du spørgsmål, er du velkommen til at kontakte programleder Maja Joss Børch på [email protected]

Rabalder er støttet af Nordea-fonden.

NORDEAFONDEN - Danske Musik- og Kulturskoler
Sort - Danske Musik- og Kulturskoler
Mini-survey