Brædstrup Skole i Horsens har kun været med i OrkesterMester et enkelt skoleår, men det har allerede betydet meget for skolen. Vi tog på besøg på skolen for at se, hvordan samarbejdet mellem Musik- & Balletskolen Horsens og Brædstrup Skole fungerer – og hvordan børnene virkelig brillerer til både orkester og kor. (Video: Lasse Lagoni)
Det har givet selvtillid og sammenhold for eleverne på Brædstrup Skole i Horsens at være en del af OrkesterMester. Et program, som skolen ikke vil være foruden.
Tekst: Nanna Frank
”Det har betydet rigtig meget for os at være med i OrkesterMester,” lyder de første ord fra Martin Haudrum Ditlev, der er Brædstrup Skoles koordinator for OrkesterMester.
Han er helt ny i rollen som koordinator, da skolen først blev en del af OrkesterMester i august 2024, men skolen har både et orkester og et kor – Stjernekoret – og takket være eleverne og det stærke samarbejde med Horsens Musik- og Balletskole, er det ikke noget, som han ser, forsvinde foreløbigt. Det har nemlig gavnet mere, end han først havde troet.
”Vi vinder, når vi spiller sammen og er gode ved hinanden. Det kan rigtig meget pædagogisk, når vi får lov til at stå i øvelokalet sammen,” fortsætter han og fortæller om hverdagen på Brædstrup Skole.
Martin Haudrum Ditlev peger på, at styrken i OrkesterMester blandt andet er, at alle starter med samme udgangspunkt. Det er første gang for dem alle – også for ham at skulle spille på et klassisk instrument.
Det er nemlig ikke en skole, der har haft en skarp profil tidligere, men gennem OrkesterMester kan de vise forældre, at det er musik og samspil, der er i fokus på skolen. Takket være OrkesterMester har de endda også skabt et band ud over OrkesterMester, der spiller i frikvartererne, som de har stor succes med.
Giver børnene selvtillid
En gang om ugen afholder skolen undervisningen i klarinet, saxofon, trompet og trækbasun, hvor Martin Haudrum Ditlev sammen med Jens Christian Bang og Madeleine Fatland Nilsen fra Horsens Musik- og Balletskole guider eleverne gennem sangene. Martin Haudrum Ditlev oplever, hvordan flere børn er ”stukket af” og blevet virkelig dygtige.
Også selv om der måske var lidt frygt forbundet med første gang at stå med et instrument i hånden. Alt nyt er jo som regel svært, men med tiden er der opstået en særlig selvtillid hos børnene, som virkelig gør Martin Haudrum Ditlev stolt.
”Selv om nogle er bedre end andre, skaber det ikke konkurrence. Det skaber et sammenhold, og de vil gerne lære,” siger han.
Også fordi børnene ofte har deres OrkesterMester-t-shirt på uden for undervisningen.
Simpelthen bare, fordi de er så glade for at være en del af programmet.
”Jeg ser noget andet i eleverne i OrkesterMester-undervisningen end til deres almindelige undervisning. Det er bare fedt at kunne give eleverne nogle succeser. Når alle starter samme sted, skaber det sammenhold, og det giver dem mulighed for at mestre noget helt nyt, forklarer han.
Han oplever, hvordan børnene lyser op, når det lykkes for dem at spille den rigtige tone på instrumentet. Det er tydeligt at se, at programmet skaber en stolthed og selvtillid, de ikke nødvendigvis har fået i andre fag i skolen. Også når de får lov til at tage de t-shirts på, som de bruger til OrkesterMester-arrangementer. En t-shirt, hvor designet er skabt af en elev i 4. klasse.
”Jeg føler en stolthed over for programmet. Jeg synes også, at Jens og Madeleine skal have rigtig meget ros for deres tilgang til undervisningen og deres faglighed. De er fuldstændig sikre på, hvad de skal, og de ved, hvor de gerne vil hen. Det hjælper eleverne rigtig meget, at de er trygge, og at de kan mærke, at der er styr på undervisningen,” lyder det fra Martin Haudrum Ditlev.
Tårer i øjnene
På Brædstrup Skole finder man også Stjernekoret, der hører til i SFO’en. Her er det Sabine Skovmand Ingemansen, der styrer koret i samarbejde med Anne Bang-Andersen fra Horsens Musik- og Balletskole.
”Der er en sangglæde i koret, og jeg kan se, hvordan det giver noget rigtig godt til børnene,” starter Sabine Skovmand Ingemansen. Hun er pædagog i SFO’en, og så står hun for koret, der øver hver onsdag i SFO’en.
Hun oplever, at de 25 børn, der er med i koret, virkelig brænder for det. De nyder at synge og tage ud at optræde. Det giver store oplevelser, som da de sang til borgmesterens nytårskur foran mere end 1100 mennesker.
”Det var den vildeste oplevelse, og mit kor gjorde det helt fantastisk,” siger hun.
Stjernekoret består af børn fra 0. til 2. klasse, og hun oplever, hvordan koret har gjort, at børnene også leger sammen uden for undervisningen. De har fundet hinanden, og på den måde har koret skabt et fællesskab, der ikke fandtes før, men som eksisterer både i øvelokalet og på legepladsen.
Hun ser samtidig også, hvordan nogle af børnene havde svært ved at tage plads og stille sig op på en scene, inden de begyndte at øve med koret. Men her får selv de stille børn lov til at brillere og mærke en selvtillid, de ikke havde før.
”Der er flere af dem i koret, der går op i det med liv og sjæl. Jeg kan huske, at de var meget nervøse de første par gange, de skulle optræde, men nu kaster de sig bare ud i det. Det er så skønt,” fortsætter Sabine Skovmand Ingemansen.
Derfor kunne hun heller ikke lade være med at få tårer i øjnene af stolthed, da koret sang til borgmesterens nytårskur. At se dem vokse gennem musikken er en gave, hun ikke før har oplevet. Også fordi Sabine selv mærker, hvordan hun vokser gennem undervisningen. På den måde gavner koret både børn og voksne.
”Det, der har overrasket mig mest, er hvor stort et sammenhold, der er i koret. Det er en ren solstrålehistorie,” siger hun med et smil.

OrkesterMester er støttet af Nordea-fonden, Augustinus Fonden og Kulturministeriet


