
På Kildevældsskolen i København har en specialklasse fået muligheden for at være en del af OrkesterMester, og det gavner på så mange måder, siger lærer Martin Johnsen.
Tekst: Nanna Frank
OrkesterMester er for alle, og derfor var lærer på Kildevældsskolen Martin Johnsen ikke i tvivl, da afdelingsleder for indskolingens specialklasser, Michael Novak Langholm-Pedersen, foreslog, at en af deres klasser skulle være med i programmet.
”Jeg kan forstå, at det er første gang, der er en specialklasse med i OrkesterMester,” siger Martin Johnsen. Og det gør ham særligt stolt. For uagtet hvem man er, skal man have mulighed for at spille musik og være en del af det fællesskab, der bliver skabt i OrkesterMester.
Samarbejde med musikskolen
I klassen er de fem børn, der spiller på trompet og saxofon, og Martin Johnsen fortæller, at børnene virkelig er glade for at være en del af OrkesterMester.
”Vores ledere meldte os til og tænkte, at det kunne være en god idé, og at det faktisk kunne lade sig gøre. Vi har børn, der er meget velfungerende i samspil, og som har overskud til at tage imod ny input. Derfor synes vi, at de skulle kastes ud i det, så de kunne få den oplevelse også,” fortæller Martin Johnsen.
Og det er gået super godt. I praksis er et par børn faldet fra, fordi stimulien fra instrumenterne er for stor, eller hvis det har føltes ubehageligt at bære saxofonen. Men halvdelen af klassen er stadig en del af OrkesterMester, hvor de startede med en halv times undervisning om ugen, men nu er kommet op på over en times undervisning, hver gang der er OrkesterMester på skoleskemaet.
Martin Johnsen peger særligt på samarbejdet med Københavns Musikskole som en af årsagerne til, at det netop er lykkes. Fordi de nu er flere lærere omkring eleverne og derfor har mulighed for at hjælpe til, hvis der skulle opstå frustrationer hos eleverne.
”Der har været rigtig meget glæde, og de har fået en masse gode egenskaber i at træne sig op til noget og dygtiggøre sig inden for et instrument. Det er jo ikke bare noget, man lærer ved at spille én gang om ugen. Det er noget, man skal træne flere gange om ugen, så derfor tager vi også instrumenterne frem, når vi har pauser, så eleverne kan blive endnu bedre,” fortsætter Martin Johnsen.
”Det er en god ting at lære, at man kun bliver bedre ved at øve. Når vi har småpauser, går vi lige ind til trompeterne i 20 minutter og øver de noder, som kan være lidt svære, og så kan alle komme op på samme niveau.”
Selvværd og selvtillid
På Kildevældsskolens OrkesterMester-hold har de slået to klasser sammen, og derfor er den yngste på holdet 12 år gammel, mens den ældste er 14 år gammel, og det giver et rigtig godt sammenhold, at de spiller på tværs af aldre.
Samtidig kan Martin Johnsen se, hvordan det giver selvværd og selvtillid hos eleverne, når de får mulighed for at mestre et instrument. Han oplever nemlig, at selv om man kan have det svært i dansk eller matematik, så giver det en oprejsning at have én ting i skolen, som man er god til. Derfor er flere af eleverne altid ”oppe at køre”, når de skal have OrkesterMester-undervisning. Simpelthen fordi de nyder det så meget.
”Det giver et kæmpe rygstød. Nogle tager endda instrumenterne med hjem og spiller på dem foran familien. Det giver dem rigtig meget menneskeligt helt generelt. Det smitter af på så mange andre aspekter af tilværelsen. I klassen er jeg den dårligste, fordi jeg ikke får tid til at øve, når jeg skal hjælpe, og det giver bare rigtigt meget, at jeg kan være med på deres niveau rent musikalsk,” erkender Martin Johnsen.
”Jeg vil gerne fortælle til andre lærere i specialklasser, at det her program altså giver rigtig meget. Jeg kan kun anbefale at sige ja, hvis man får tilbuddet,” slår han fast.
OrkesterMester er støttet af Nordea-fonden, Augustinus Fonden og Kulturministeriet


