Onsdag 25. juni 2025 kom arbejdsgruppen under “Sammen om Fritiden” med deres anbefalinger om styrket formål og kvalitet i fritidstilbud. DMK har siddet med i flere af møderne og deltog også i dagens møde med børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S).
I Danske Musik- og Kulturskoler støtter vi op om anbefalingerne. Vi er især optaget af, hvordan vi kan samarbejde på tværs af fagområder og institutioner og bruge de ressourcer og kompetencer, der er i kommunerne – bl.a. i musik- og kulturskolerne.
Der findes landet over masser af gode eksempler på, hvordan samarbejde mellem musik- og kulturskoler og SFO, klubber og ungdomsskoler kan skabe engagerende fritidsarenaer for børn og unge.
I DMK arbejder vi hver dag på at styrke kvaliteten i børn- og unges fritidstilbud. Det gør vi blandt andet med Rabalder, hvor musik- og kulturskoler og SFOer i 25 kommuner samarbejder om, at kunstneriske aktiviteter indgår som en aktiv del af børnenes fritidsliv.
Seks væsentlige anbefalinger til at styrke fritidstilbud:
At der indskrives en fælles formålsparagraf for fritidstilbud i eksisterende lovgivninger (folkeskoleloven, dagtilbudsloven og ungdomsskoleloven). Den konkrete formulering af en ny formålsparagraf kan hente inspiration fra de nuværende formålsparagraffer for hhv. fritidshjem og klubtilbud i dagtilbudsloven.
At der udarbejdes et nationalt pædagogisk grundlag for fritidstilbud, der kan understøtte det lokale arbejde i kommuner og fritidstilbud ved hjælp af inspirationsmateriale eller oplæg til lokale drøftelser. Udviklingen af det pædagogiske grundlag for fritidstilbud kan fx ske med inspiration fra arbejdet med det fælles pædagogiske grundlag, som er et delelement af den styrkede pædagogiske læreplan på dagtilbudsområdet.
At kommunerne og de enkelte fritidstilbud har fokus på at arbejde systematisk med en evalueringskultur.
At der lokalt er fokus på, at fritidstilbud har en nærværende faglig ledelse, som sætter retning for det pædagogiske arbejde i tilbuddene.
At der skal være dialog om fritidspædagogik mellem forvaltning og skole/fritidstilbud uanset organisering. Evt. i sammenhæng med ny kommunalbestyrelse efter kommunalvalg.
At kommunerne arbejder med systematisk og faglig understøttelse af pædagogisk forankret samarbejde