Så nærmer 2024 sig med hastige skridt sin afslutning. I DMK oplever vi stor anerkendelse af musik- og kulturskolernes arbejde. Vi oplever en voksende opmærksomhed fra et bredt felt af aktører i forhold til betydningen af kunstneriske færdigheder og fællesskaber og kunstens ressourcer i samarbejdet om at skabe grundlag for gode børne-, unge- og voksenliv. Liv med adgange til fordybelse, leg, fællesskab og læring – og med kunsten som en mere integreret del af livet.
Der bliver i den grad arbejdet i landets musik- og kulturskoler for at være ’mere for flere’, have et højt kunstpædagogisk niveau og understøtte talentudviklingen både i bredde og højde. Der bliver arbejdet på at styrke strukturerne for samarbejde med dagtilbud, grundskole, SFO og klub, og på overgangene til et aktivt fritidsliv, der giver mulighed for at udvikle den enkeltes færdigheder og muskler til fællesskaber. Der bliver i stigende grad samarbejdet med sundheds-, ældre- og specialområdet, hvor man også ser perspektiver i kunstens ressourcer.
I DMK arbejder vi med at synliggøre musik- og kulturskolernes samfundsværdi – også målrettet beslutningstagere. Vi arbejder med at skabe videndeling mellem musik- og kulturskolerne og på tværs af fagområder og sektorer. Det har vi i 2024 bl.a. gjort gennem DMKs cases, paneldebatter, oplæg, DMKs årlige dialog- og netværksmøde samt DMK Kulturkonference, der i år havde titlen Kunstnerisk intelligens i en verden med kunstig intelligens. Sidstnævnte blev til DMKs hidtil største konference med flere end 230 deltagere fra kommuner, kulturinstitutioner, skole- og dagtilbudsområdet, uddannelsesinstitutioner, centralforvaltning, fonde og repræsentanter fra en lang række organisationer på tværs af landet.
I DMK arbejder vi målrettet på at understøtte strukturerne for musik- og kulturskolernes samarbejde med folkeskolen. Det gør vi bl.a. gennem OrkesterMester, der i 2024 og med midler fra den nye Musikhandleplan har fået deltagelse fra 32 skolekor og -orkestre fordelt på 21 af landets kommuner. Arbejdet med OrkesterMester under den foregående Musikhandleplan har i 2024 bl.a. udmøntet sig i materialet ’Håndbog for skoleorkestre’ samt to kvalitative undersøgelser omhandlende henholdsvis børnegruppens oplevelser med orkestermusikken og de fagprofessionelles erfaringer fra arbejdet.
Kunstneriske aktiviteter og fællesskaber
I 2024 har vi gennem tæt dialog med DMKs medlemsskoler og med en bevilling på 7.8 mio. kr. fra Nordea-fonden lykkes med at etablere grundlaget for Rabalder. Rabalder er et stort program, der gennem samarbejde mellem musik- og kulturskoler og SFOer landet over, skal understøtte og udvikle modeller for kunstneriske aktiviteter og fællesskaber, som en integreret del af alle børns fritidsliv. DMK har netop indgået samarbejde med Professionshøjskolen Absalon, Center for Pædagogik, om at være partner på opsamling af den viden, som arbejdet i de lokale projekter genererer. Der er ansøgningsfrist den 15. december 2024, og vi glæder os meget til at komme i gang med arbejdet sammen med medlemsskoler og SFOer landet over.
DMK Pædagogikum I er frugten af mange års arbejde målrettet opkvalificering af musik- og kulturskolelærere. Med generøs støtte fra 15. Juni Fonden har vi i 2024 kunnet udvikle og gennemføre et pilotforløb med deltagelse af musik- og kulturskolelærere fra alle landets fem regioner. Styrket kompetenceudvikling blandt musik- og kulturskolelærere er nødvendigt for at kunne understøtte den udvikling, der i disse år pågår i musik- og kulturskolerne. Det har været et stort arbejde DMK og landets musik- og kulturskoler at nå hertil, og det bliver også et stort fælles træk i 2025 at lykkes med en opskalering af Pædagogikum til et forløb i hver af landets fem regioner. Vi arbejder sideløbende på også at kunne udbyde nye forløb i 2026. Det kommer der mere information om i det nye år.
På DMKs generalforsamling 2023 blev der vedtaget nye foreningsvedtægter, der bl.a. åbnede op for optag af nye medlemmer. Med de nye vedtægter fulgte også en ny sammensætning af DMKs bestyrelse, der trådte i kraft med generalforsamlingen den 19. november 2024. Her blev valgt en ny bestyrelse, hvor musikskoleleder Jens Dammeyer Sørensen, Holstebro Musikskole, blev valgt som ny forperson for DMK. Med DMKs nye strategi 2030 er der lagt et godt grundlag for arbejdet og det videre samarbejde. Strategien hedder ’Kunsten som ressource’ og udspringer af en vision om, at kunsten indtænkes bedre og mere systematisk i samfundsarkitekturen – netop fordi den indeholder essentielle ressourcer for den enkelte og for samfundet.
Det glæder vi os til at samarbejde med jer alle om i 2025. Tak for samarbejdet i 2024.
Rigtig god jul og godt nytår!
De bedste hilsner
Lotte Trangbæk
Generalsekretær