DMK Pædagogikum I: Skal du med på næste hold?

Vil du med på DMK Pædagogikum I i 2025? Så er det tid til tilmelding nu!
DMK Pædagogikum I er for dig, der har lyst til at styrke dine pædagogiske og didaktiske kompetencer. Sammen med kolleger får du mulighed for at arbejde med at udvikle, tilrettelægge og afprøve undervisningsforløb til klasser og hold.
Hvad kan jeg få ud af det?
- Du får ny viden om pædagogiske og didaktiske tilgange, forståelse af børne- og ungebegreber og sammenhængen med relevante undervisningsformer
- Du får redskaber, modeller, kommunikations- og faciliteringsgreb, du kan anvende i din undervisning
- Du får kompetencer til at udvikle, tilrettelægge, gennemføre og evaluere undervisningsforløb til klasser og hold, på tværs af institutioner og rammer
Hvornår begynder det?
Hvis du er lærer i Region Hovedstaden begynder undervisningen 9. januar 2025 (Tilmeldingsfristen er overskredet)
Hvis du er lærer i Region Nordjylland begynder undervisningen 16. januar 2025 (Tilmeldingsfristen er overskredet))
Hvis du er lærer i Region Syddanmark begynder undervisningen 23. januar 2025 (Tilmeldingsfristen er overskredet)
Hvis du er lærer i Region Midt begynder undervisningen 21. august 2025 (Tilmeldingsfrist: 11. april 2025)
Hvis du er lærer i Region Sjælland begynder undervisningen 28. august 2025 (Tilmeldingsfrist: 11. april 2025)
Hvordan er tidsplanen?
Der er fire undervisningsdage med fysisk tilstedeværelse og to digitale undervisningsdage med oplæg og arbejde i studiegrupper. Dertil kommer forberedelse og arbejde med udvikling, kvalificering af dit eget undervisningsforløb og eksamen.
Du kan se en oversigt over forløbet her:
Hvor foregår det?
Alle fem forløb foregår på en skole i den pågældende region.
Hvem kan komme med?
Lærere på musik- og kulturskoler i DMK med to års undervisningserfaring. Der er mulighed for at blive realkompetencevurderet, hvis du ikke opfylder de formelle betingelser for at blive optaget.
Kontakt projektleder Søren Friis Møller, hvis du har spørgsmål til det. (Tlf: 26196693)
Sådan tilmelder du dig
Tag en snak med din nærmeste leder og aftal, hvordan du kan komme med på det næste forløb. Når du har grønt lys, så tilmeld dig her:
- REGION MIDT (efterår 2025)
- REGION SJÆLLAND (efterår 2025)
Hvem underviser?
Torben Westergaard, lektor, DJMK
Torben Westergaard er ansat som lektor på DJM (Det Jyske Musikkonservatorium) inden for feltet musikpædagogisk teori. Hans mål er at integrere musikalsk praksis i viden om læreprocesser samt at bringe pædagogisk teori ind i musikalsk praksis. Denne mission har han forfulgt i mange år på DJM og andre danske konservatorier samt som oplægsholder på bl.a. musikpædagogiske fagdage på musikskoler.
Derudover har han som bassist og komponist opretholdt et aktivt virke med 20 cd-udgivelser i eget navn, turnéer i mere end 20 lande og næsten seks års ophold i jazzens mekka, New York. Han er af den overbevisning, at musik først og fremmest fungerer som et bindeled i fællesskaber mellem mennesker.
Uddannelse
Torben Westergaard har Cand.Pæd. i didaktik (musikpædagogik) fra Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Aarhus Universitet (2010), en master i læreprocesser med specialisering i didaktik og professionsudvikling fra Aalborg Universitet (2014), og en Bachelor of Fine Arts i jazz fra The New School i New York (1990). Derudover har han gennemført uddannelsen ved Musicians Institute i Los Angeles (1986) og har en master i IKT og læring fra Aalborg Universitet.
Pernille Kierckebye Baes Henriksen, lektor, Københavns Professionshøjskole
Pernille Henriksen arbejder som lektor indenfor pædagogisk og skolefaglig efter- og videreuddannelse på KP, bag sig har hun bl.a. 12 års erfaring som folkeskolelærer. Pernilles primære undervisningsflet er det pædagogisk, didaktiske, organisatoriske og specialpædagogiske fagområde, herunder særligt deltagelsesmuligheder i skolens læringsfællesskaber
Et centralt omdrejningspunkt i Pernilles arbejde et fællesskab- og ressourceorienteret børnesyn. At arbejde for at skabe muligheder for alle eleveres deltagelse i skolens faglige og sociale fællesskaber, samt en stærk didaktisk og reflekteret samarbejdskultur med elevens læring og trivsel i centrum.
Derudover har hun en stor optagethed i, hvordan organisationer og skoler kan skabe medarbejderdrevet organisations- og kulturforandringer i en kompleks hverdag.
Pernille Welent Sørensen, adjunkt, Professionshøjskolen Absalon
Pernille Welent Sørensen er ansat som adjunkt på Pædagogisk center som underviser, udvikler og forsker i forskningsmiljøet Bevægelse, kreativitet og æstetik i pædagogisk arbejde. Pernille har et særligt fokus på børneperspektiver, sam-skabende og kreative processer. Og, har, som i sin Ph.d. ”At Lytte til børn…”, en særlig interesse for at inddrage børn og unge og deres voksne som medforskere i videns- og verdensskabende arbejde.
Pernille har 20 års erhvervserfaring med det børnekulturelle felt, særligt med fokus på scenekunst for børn og unge og er optaget af hvordan de performative metoder kan bidrage til at skabe universer der animere til at eksperimenter og gå på opdagelse i verden.
Sille Kathrine Buur Schultz, lektor, Københavns Professionshøjskole
Læringsmål
Modul: Fagdidaktik og klasseledelse
10 ECTS-point, intern prøve
- har indsigt i faktorer, der konstituerer undervisning og klasseledelse
- har indsigt i forskellige principper for klasseledelse og erfaringer med implementering af dem
- har indsigt i samspillet mellem roller, positioneringer, kommunikationsformer, fysiske rammer, læremidler og organisationsformer inden for og omkring klassen
- kan mestre en undervisningstilrettelæggelse, der tager hensyn til forskellige principper for klasseledelse og didaktiske faktorer, der konstituerer undervisningen
- kan etablere og begrunde anvendelse af kommunikationsformer i klasserummet, som understøtter opstillede undervisningsmål
- kan anvende fagdidaktiske begreber til analyse af forskning og handling i pædagogisk praksis med særligt fokus på klasseledelse
- kan gennemføre, vurdere og udvikle en pædagogisk praksis, der er kendetegnet ved synlig strukturering, indholdsmæssig klarhed og tydelig klasseledelse
- kan samarbejde og sparre med kolleger om fagdidaktik og klasseledelse
- kan håndtere og indgå i kvalificerede diskussioner om uddannelse, undervisning og læring i praksis på et begrundet og reflekteret grundlag

Hvilke datoer skal jeg sætte i kalenderen?
Region Hovedstaden
2025
Opstartsmøde: 6. januar kl. 10 – 12 (online)
Dag 1: 9. januar kl. 10 – 17
Dag 2: 10. januar kl. 10 – 15
Dag 3: 7. februar kl. 10 – 14 (online)
Dag 4: 7. marts kl. 10 – 16
Dag 5: 28. marts kl. 9 – 14 (online)
Dag 6: 25. april kl. 10 – 16
Eksamen: 27. og 28. maj
Region Nordjylland
2025
Opstartsmøde: 6. januar kl. 10 – 12 (online)
Dag 1: 16. januar kl. 10 – 17
Dag 2: 17. januar kl. 10 – 15
Dag 3: 28. februar kl. 10 – 14 (online)
Dag 4: 14. marts kl. 10 – 16
Dag 5: 4. april kl. 9 – 14 (online)
Dag 6: 2. maj kl. 10 – 16
Eksamen: 3. og 4. juni
Region Syddanmark
2025
Opstartsmøde: 6. januar kl. 10 – 12 (online)
Dag 1: 23. januar kl. 10 – 17
Dag 2: 24. januar kl. 10 – 15
Dag 3: 28. februar kl.. 10 – 15 (online)
Dag 4: 21. marts kl. 10 – 16
Dag 5: 11. april kl. 9 – 14 (online)
Dag 6: 9. maj kl. 10 – 16
Eksamen: 10. og 11. juni
Region Sjælland
2025
- Opstartsmøde: 23. juni 2025 kl. 10-11 (online)
- Mødelink
Møde ID: 663 4444 1018
Adgangskode: 015058 - Dag 1: 28. august
- Dag 2: 29. august
- Dag 3: 26. september
- Dag 4: 10. oktober
- Dag 5: 7. november
- Dag 6: 21 november
- Eksamen: 17. og 18. december
Region Midt
2025
- Opstartsmøde: 23. juni 2025 kl. 10-11 (online)
Mødelink
Møde ID: 663 4444 1018
Adgangskode: 015058
- Dag 1: 21. august
- Dag 2: 22. august
- Dag 3: 19. september (online)
- Dag 4: 3. oktober
- Dag 5: 31. oktober
- Dag 6: 14. november
- Eksamen: 11. og 12. december
Hvad koster det at deltage?
Et forløb på DMK Pædagogikum I koster 13.500 kr.


