Kunstpædagogik er en del af løsningen! Sådan lød overskriften, da DMK i efteråret 2024 inviterede til dialog- og netværksmøde i de smukke lokaler i Vartov.
Væsentlige aktører på området var 25. september 2024 inviteret med til DMKs årlige netværksmøde, der bød på oplæg fra Søren Friis Møller, Ph.d., Projektleder, forskning og kompetenceudvikling, DMK, Gry Sagmo Aglen, Ph.d., lektor i musik, Institutt for kunstfag og kulturstudier, Høgskolan i Innlandet, Norge og Jes Gram, Leder, Furesø Musikskole
Dagens dialog kom omkring, hvordan forvaltninger, institutioner og lovgivning skaber de nødvendige rammer for kompetenceudvikling på kulturfeltet.
Oplæg til dagen:
Mennesket har til alle tider haft behov for at udtrykke sig kunstnerisk. Men rammerne for adgang til den kunstneriske udfoldelse og de muligheder, den skaber for fordybelse, udsyn og fællesskab, har ændret sig markant.
I Danmark følges samfundsforandringer traditionelt op af løbende reformer og kompetenceudvikling af de professioner, der skal drive udviklingen. Det sker bare ikke på kulturområdet, hvor der hverken er midler eller politisk vilje til systematisk kompetenceudvikling. Det er helt skævt set i lyset af, at komplekse problemer kalder på komplekse løsninger og at kunstpædagogikken her kan spille en væsentlig rolle.
Dialogen kom omkring, hvordan forvaltninger, institutioner og lovgivning skaber de nødvendige rammer for kompetenceudvikling på kulturfeltet.