Fredag den 13. december er en stor dag, for 23 musik- og kulturlærere har gennemført første årgang af DMK Pædagogikum I.
Siden august har musik- og kulturskolelærere fra hele landet arbejdet med de udfordringer og muligheder de støder på når de underviser grupper og hold i folkeskolen, sfo’er, børnehaver osv. De har været omkring:
- forskellige børnesyn og pædagogiske og didaktiske konsekvenser af disse
- ledelse af grupper, hold og klasser
- forskellige forståelser af motivation og tilgange til at skabe motivation
- relationel, fællesskabende og dramaturgisk didaktik
- praksisfortællinger, læring som social proces og performativ læring
- rum og overgange, flow og momentum, stemning og stemthed, metronomisk og æstetisk rytme
- det dobbelte blik og den refleksive distance
Alt sammen teorier, modeller og ikke mindst egne oplevede praksiserfaringer, der sætter dem endnu bedre i stand til at udvikle og løfte nye opgaver.
– Det har virkelig været fantastisk at opleve, hvordan alle deltagere har budt ind med egne erfaringer og udfordringer – også de svære. Det har skabt et helt særligt læringsrum og et netværk blandt deltagerne, som jeg tror, de får stor glæde af i fremtiden,’ siger Søren Friis Møller, projektleder i DMK.
Det stærke underviserhold, der er sammensat til opgaven, fortsætter på forløbene i 2025, så også de kommende deltagere møder:
- Torben Westergaard, lektor, Det Jyske Musikkonservatorium,
- Pernille Kierckebye Baes Henriksen, lektor, Københavns Professionshøjskole,
- Pernille Welent Sørensen, adjunkt, Professionshøjskolen Absalon
- Sille Kathrine Buur Schultz, lektor, Københavns Professionshøjskole
Til januar begynder tre hold af Pædagogikum I i Aalborg, Kolding og København, og til efteråret følger to hold i Region Sjælland og Region Midtjylland.
Der arbejdes allerede nu på at kunne udbyde flere hold fra 2026. Hold dig løbende opdateret om kommende forløb på www.dmkskoler.dk.