Holbæk lagde scene til den nationale åbning af Rabalder

Fredag den 19. september satte Undløse Skole i Holbæk Kommune rammen om et helt særligt øjeblik: Den nationale åbning af Rabalder.

Gymnastiksalen summede af liv, da børn fra SFO’en bød på musikalske og kreative indslag foran forældre, gæster og lokale politikere. Stemningen var festlig, og med både slush ice og lækre snacks i børnehøjde var det tydeligt, at Rabalder handler om at skabe fællesskaber, hvor alle kan være med.

På scenen satte flere talere også ord på visionen bag Rabalder. Borgmester i Holbæk Kommune og bestyrelsesmedlem i KL, Christina Krzyrosiak Hansen (S), fortalte, hvordan kreativitet, fællesskab og i særdeleshed musik var med til at forme hende som barn.

Thomas Brauner, pædagogisk leder af Undløse SFO, og Kathrine Serner, pædagogisk leder af Holbæk Kulturskole, fortalte om samarbejdet lokalt, mens Lotte Trangbæk, generalsekretær i DMK, satte arrangementet ind i en national ramme.

Åbningsdagen i Holbæk blev dermed ikke bare en markering af et nyt program i DMK, men et levende billede på, hvordan Rabalder kan og skal bringe børn, pædagoger, lærere, kulturskoler og lokalsamfundet tættere sammen.

Styrker kreativitet og fællesskab i hele landet

Selv om den nationale åbning af Rabalder foregik i Holbæk, er Rabalder ikke bare et lokalt initiativ. Det er en hjørnesten i Danske Musik- og Kulturskolers arbejde for at styrke kreativitet og fællesskab i hele landet.

Programmet er udviklet i tæt samarbejde med kulturskoler, kommuner og pædagogiske miljøer, og det bygger på DMKs grundlæggende idé om, at alle børn skal have adgang til kunst og kultur som en naturlig del af deres hverdag.

Med Rabalder sætter DMK handling bag ordene. Vi skaber rammer i SFO’er, hvor musik, bevægelse og kreativitet bliver en bro mellem skole, fritid og lokalsamfund, hvor fællesskabet er i centrum.

Indstilling af kandidat til DMKs bestyrelse 2025

Baggrunden for MÆRKBAR er ønsket om større mangfoldighed i musikalske fællesskaber.

En række undersøgelser (*) har påvist en markant ulighed i adgang til musikalsk udvikling og karriere i Danmark.

Musik- og kulturskolerne er med deres lovfastsatte placering i alle kommuner den største vækstlagsaktør på musikkens område. Sektoren bærer derfor et medansvar for de alvorlige strukturelle udfordringer i musiklivet som nævnt ovenfor. Samtidig giver den centrale placering i fødekæden skolerne en enestående mulighed for, i samarbejde med andre væsentlige aktører, lokalt at skabe de nødvendige strukturelle forandringer for et mere inkluderende og bæredygtigt musikliv.

  • DMK er overordnet programejer.
  • Rytmisk Musikkonservatorium er videnpartner med ansvar for evaluering og kompetencespor.
  • MÆRKBAR har modtaget støtte fra Tuborgfondet.

Kulturens Analyseinstitut har sideløbende med MÆRKBAR programmet, modtaget støtte fra Tuborgfondet til at gennemføre en national kortlægning og fem demokratiske laboratorier, hvor unge og aktører skaber løsninger sammen. Resultaterne samles i et digitalt handlekatalog og formidles til kommuner, institutioner og miljøer, så data bliver til handling. Arbejdet i MÆRKBAR og Kulturens Analyseinstituts kortlægning vil blive koordineret.