
På Lykkebo Skole i København har OrkesterMester-undervisningen spredt sig ud til elevernes privatliv – og det gør lærerne stolte.
Tekst: Nanna Frank
”Jeg var meget spændt på, hvordan det skulle gå, når alle fik blæseinstrumenter, så vi gjorde meget ud af at forberede dem,” forklarer Joel Münster-Swendsen der er musiklærer på Lykkebo skolen i København.
Sammen med kollegaen Jeppe Christiansen står de to for OrkesterMester-undervisningen på deres skole. Noget, der er helt nyt for dem, for skolen har kun været en del af OrkesterMester-indsatsen siden august 2024, men de kan tydeligt mærke forskel på OrkesterMester-undervisningen, og den undervisning, de plejer at have i musiklokalet på skolen.
”Den helt store forskel er, at eleverne nu får et nyt, skinnende instrument hver, men at der også pludselig er tre ekstra undervisere på. Vores rolle som musiklærere bliver derfor mere at hjælpe børnene ind i rammerne. Der er flere voksne til hvert barn, og det fungerer rigtig godt. Der er et tydeligt mål og en tydelig ramme, de skal give sig i kast med. Det er en helt anden oplevelse for børnene,” siger Jeppe Christiansen.
Få børn i hver gruppe
Normalt når Jeppe Christiansen og Joel Münster-Swendsen underviser i musik på skolen, skal de holde styr på op til 27 børn i ét lokale, og det er ikke altid, at alle kan sidde ved et klaver eller holde en guitar samtidig. Det er hårdt arbejde at skulle lave den slags forløb, fordi der kun er én voksen til stede.
Når der er OrkesterMester-undervisning, bliver eleverne delt op i tre hold – valdhorn, klarinet og saxofon – og det betyder, at de kun er få børn i hver gruppe. Det kan de, fordi de har lærere tilknyttet fra Københavns Musikskole. På den måde mærker Jeppe Christiansen og Joel Münster-Swendsen, at børnene bliver mere afhængige af hinanden og derfor deltager mere aktivt i undervisningen. Det er motiverende for eleverne, fastholder dem og gør, at det virker mere formålsfuldt for dem.
”Hvis der er nogle enkelte, der af den ene eller anden grund har svært ved rammerne, så er Joel og jeg der for at støtte dem. Det giver et godt flow i undervisningen, og det betyder også, at eleverne lærer enormt hurtigt. Eleverne mærker også selv udviklingen, og det booster deres lyst til at være en del af undervisningen,” fortsætter Jeppe Christiansen.
”Det er virkelig fedt at kunne lave så kvalificeret undervisning. At kunne dele klassen op i tre og samtidig have dygtige undervisere på, det er noget, vi sjældent får lov til. Det er en anden oplevelse for os end den almindelige musikundervisning, og eleverne kan også mærke, at det er meget eksklusivt for dem at få lov til at opleve det her,” fortæller Joel Münster-Swendsen om OrkesterMester.
Samtidig har det faktum, at alle er startet uden forudsætninger på samme niveau, været med til at styrke fællesskabet i klasserne.
Et virkelig meningsfuldt projekt
På Lykkebo Skole har de tre klasser, der er en del af OrkesterMester. Det betyder, at der er 65 elever i alt, som dette skoleår får lov til at spille på deres eget instrument.
At hver elev får deres eget instrument og får lov til at tage vare på det både hjemme og i skolen har også gjort, at de har fået et ejerskab over instrumentet. De lærer både at klargøre det og vedligeholde instrumenterne.
”Vi oplever, at de er enormt nysgerrige i undervisningen, og at de glædede sig helt vildt til at komme i gang, inden skoleåret startede. Det er et virkelig meningsfuldt projekt, for mange af eleverne har aldrig haft deres helt eget instrument i hånden, og nu render de stolte rundt med det på ryggen. De har fået et ansvar for instrumentet og tager det med hjem, og det er de vokset af,” fortæller Jeppe Christiansen.
Inspirerende for lærerne
For lærere er OrkesterMester et inspirerende program at være en del af, og de oplever primært positiv feedback fra både elever og forældre. Også fra forældre, der aldrig havde forestillet sig, at deres børn skulle spille et klassisk instrument, men som nu giver børnene ekstra undervisning ud over skolen. Der er et drive hjemmefra, og det mærker børnene.
De ser også, at eleverne er så begejstrede for projektet, at de kommer i skole og fortæller, at de har spillet i gården for naboerne, til familiearrangementer som påskefrokost, indisk bryllup eller i forbindelse med ramadan.
Derfor forsøger Joel Münster-Swendsen og Jeppe Christiansen også at tale klassernes forestående koncerter ind i undervisningen, så eleverne ved, at der ligger arrangementer forude, som de skal øve op til.
”Vores opgave er at sørge for, at det bliver et bæredygtigt projekt, og at flest muligt har lyst til at fortsætte, efter året er omme. Børnene er ret stolte over, at de kan spille på instrumenterne og til de her arrangementer. Det er vildt, for de øver trods alt kun en gang sammen om ugen i skolen,” lyder det fra Joel Münster-Swendsen.
OrkesterMester er støttet af Nordea-fonden, Augustinus Fonden og Kulturministeriet


