
Selv om Høje Kolstrup Skole har haft skoleorkester i 12 år, giver OrkesterMester skolen et helt nyt niveau af musikundervisning.
Tekst: Nanna Frank
Det er ikke nyt for underviserne på Høje Kolstrup Skole, at musikundervisning giver langsigtede, positive virkninger for deres elever. De har nemlig i 12 år haft et skoleorkester, og det betyder, at alle børn fra 3. til 9. klasse har haft et instrument i hånden på et tidspunkt i løbet af deres skolegang.
Skolen er gået fra at være den skole i kommunen, der har færrest musikskoleelever til at være den, der har flest musikskoleelever.
I 2023 valgte de at blive en del af OrkesterMester. For at give undervisningen lidt ekstra og for at styrke den musikprofil, som skolen har opbygget gennem mere end et årti.
”At være OrkesterMester-skole understreger bare skolens profil, og det gør, at på Høje Kolstrup Skole er musikken i fokus,” slår Michael Jeberg Kjær fast. Han er afdelingsleder på Aabenraa Musikskole og projektleder for OrkesterMester.
Luksus for undervisningen
Michael Jeberg Kjær kalder OrkesterMester en form for luksus for undervisningen, fordi programmet er et samarbejde mellem skolen og musikskolen, og det gør, at de både har skolelærere og faglærere i klasselokalerne.
”Vi mærker, at eleverne er enormt motiverede, netop fordi der er flere lærere på dem. Fordelen ved det her projekt er, at vi har et overskud til at samle dem. Vi har i mange år haft et orkester på skolen, men det her er en ekstra fjer i hatten og en ekstra motivation. Når vi ved, at vi skal spille med Sønderjyllands Symfoniorkester, så gør vi os også mere umage,” erkender Michael Jeberg Kjær.
Han peger særligt på, at OrkesterMester er med til at samle eleverne. Det skaber et fællesskab mellem dem, men også uden for skolen oplever han, hvordan forældre og søskende støtter op om projektet. De deltager i koncerter og er der, når eleverne skal vise, hvad de har lært. Gennem OrkesterMester og musikundervisningen har skolen formået at få fat på nogle målgrupper, der ellers har været vanskelige at nå. Det er for eksempel deres modtageklasser på skolen.
Derfor ønsker Høje Kolstrup Skole at vedligeholde deres stærke musikprofil.
Det betyder også, at de ser, hvordan flere og flere elever vælger at beholde deres instrument og blive ved med at øve og spille, selv om de måske er blevet sluppet af OrkesterMester. Der er nemlig flere elever fra skolen, der er endt på talentlinjer, fordi de er gået så meget op i at spille musik i skolen. Nu tilvælger de musik som valgfag og går til musik i fritiden i stedet for for eksempel at spille håndbold.
”Vores elever bliver virkelig dygtige til at spille på instrumenter. Og det er så vigtigt for at vedligeholde en motivation, når man øver sig så meget,” siger han.
For gennem musikken ser han, hvordan mange elever blomstrer op på en måde, som de måske ikke gør i andre fag.
”Musikken kan tale til alle børn – også dem, der er anderledes,” slår Michael Jeberg Kjær fast.
Han oplever, hvordan elever, der kan have det vanskeligt i andre fag, får lov til at brillere i OrkesterMester. Glæden ved musikken smitter nemlig af og gør, at eleverne tager succesoplevelserne med ind i de andre fag i skolen.
En del af børnenes dannelse
På Høje Kolstrup Skolen prioriteres musikken, hvilket glæder Michael Jeberg Kjær. For det er ikke altid tilfældet. Derfor er han stolt og glad for at være en del af OrkesterMester, fordi det viser, at skolen prioriterer musikundervisningen og erkender, at netop dét er en vigtig del af børnenes dannelse.
”Det her projekt kan virkelig være med til at tale musikken op og vise, hvad musikken kan. At det ikke bare er et understøttende fag, men at det rent faktisk kan gøre børnene bedre og dygtigere i deres skolegang. Vi kan se, at de bliver bedre i de andre fag, når de mærker fællesskabet og deres egen personlige fremgang i musiklokalet. Det har en afsmittende virkning på andre fag,” siger Michael Jeberg Kjær.
OrkesterMester er støttet af Nordea-fonden, Augustinus Fonden og Kulturministeriet


