Fagfornyelse: Musikfaget i folkeskolen

Alle fag i folkeskolen står overfor en fagfornyelse. Det gælder også faget musik. På DMKs lederdag den 27. marts fortalte Dorte Andreas, formand for Skolelederforeningen om dette og om, at musik- og kulturskolerne bør holde sig til her.

Formålet er at gøre folkeskolens læreplaner enklere og mere overskuelige. For musikfaget betyder det, at antallet af mål reduceres med omkring 90 pct. Målet er en mere samlet plan for musikfaget gennem nye beskrivelser af fagets karakter, fagets indholdsområder og af undervisning og evaluering i faget. Den nye samlede pakke kaldes fagets fagplan.

Undervisningsministeriet har nedsat et fagudvalg for musik, hvor Jesper Juellund Jensen, lektor, Københavns Professionshøjskole, er forperson.

I den forbindelse foretager de en række interviews, og de har udformet en survey, som alle musik- og kulturskoleledere inviteres til at gå ind at udfylde. 

Du finder på følgende link den omtalte survey: SurveyXact

Læs mere på STUKS’s sider om fagfornyelsen.

Hvis man som skole vil være med til at afprøve udkastet til ny fagplan, kan man netop nu tilmelde sig på fagplaner.dk

I kan læse mere på musikfagfornyelse.dk

God påske.

De bedste hilsner Lotte

Indstilling af kandidat til DMKs bestyrelse 2025

Baggrunden for MÆRKBAR er ønsket om større mangfoldighed i musikalske fællesskaber.

En række undersøgelser (*) har påvist en markant ulighed i adgang til musikalsk udvikling og karriere i Danmark.

Musik- og kulturskolerne er med deres lovfastsatte placering i alle kommuner den største vækstlagsaktør på musikkens område. Sektoren bærer derfor et medansvar for de alvorlige strukturelle udfordringer i musiklivet som nævnt ovenfor. Samtidig giver den centrale placering i fødekæden skolerne en enestående mulighed for, i samarbejde med andre væsentlige aktører, lokalt at skabe de nødvendige strukturelle forandringer for et mere inkluderende og bæredygtigt musikliv.

  • DMK er overordnet programejer.
  • Rytmisk Musikkonservatorium er videnpartner med ansvar for evaluering og kompetencespor.
  • MÆRKBAR har modtaget støtte fra Tuborgfondet.

Kulturens Analyseinstitut har sideløbende med MÆRKBAR programmet, modtaget støtte fra Tuborgfondet til at gennemføre en national kortlægning og fem demokratiske laboratorier, hvor unge og aktører skaber løsninger sammen. Resultaterne samles i et digitalt handlekatalog og formidles til kommuner, institutioner og miljøer, så data bliver til handling. Arbejdet i MÆRKBAR og Kulturens Analyseinstituts kortlægning vil blive koordineret.