Kandidat til bestyrelsen i DMK 2024
Indstillet af: Greve Kultur-Base og Brøndby Musikskole
Om kandidaten
TITEL: Sekretariatschef, Ungdomsskoleforeningen
Jeg dimitterede som statskundskaber fra Aalborg Universitet i december 1984. Siden da har jeg arbejdet på mange forskellige arbejdspladser både i staten, privat og i det kommunale system. Jeg har såvel været menig medarbejder, tillidsrepræsentant og leder både på udviklings-, drifts- og strategisk niveau.
De seneste to jobs, jeg har bestridt har været så forskellige områder som udviklingschef indenfor gartneri og blomsterbinderi og senest i en del år som øverste leder i den landsdækkende forening for alle Danmarks kommunale ungdomsskoler, hvor det er lykkedes os at få alle til frivilligt til at blive medlem. Vi har haft et vist held med interessevaretagelse samt større landsdækkende, fondsfinansierede projekter som intensive læringsforløb og senest igennem 7 år fritidsjob for omkring 2000 udsatte unge i 30 kommuner sammen med Coop og støttet af AP Møllerfonden.
Igennem mange år underviste jeg i min fritid på Syddansk Universitet i strategi, ændringsprocesser og organisationsudvikling. Jeg har solid erfaring med bestyrelsesarbejde fra folkeskolen, frivilligt foreningsliv, Dansk Folkeoplysnings Samråd, Center for ungdomsforskning og foreningen Talentspejderne.
I min sparsomme fritid har jeg i mere end 20 år været fodbolddommer på mellemhøjt niveau, hvilket er en fantastisk sportsgren at deltage sammen med andre i.
Jeg er gift med Hanne siden 1986, familiefar med stort F, for 3 voksne sønner og 2 (forhåbentlig snart 4) børnebørn som hver især beriger min tilværelse med en fantastisk livskvalitet.
Jeg interesserer mig meget for litteratur, rejser og portugisisk rødvin – og meget lidt for havearbejde
Derfor stiller jeg op til bestyrelsen i DMK
Igennem mine mange år på flere forskellige organisatoriske planer har jeg solid erfaring med at planlægge, organisere og skabe følgeskab og netværk. Det handler om samarbejder med mennesker med vidt forskellige forudsætninger, interesser og ressourcer.
Med stor interesse har læst DMKs visioner og strategier for at komme bredt ud i samfundet og påtage sig et endnu større samfundsansvar, og her er det min klare overbevisning, at jeg vil kunne byde ind med både erfaring og kompetencer fra en sektor, der på den ene side ligner jeres – men også er lidt forskellig.
I ungdomsskoleverdenen har vi arbejdet systematisk og målrettet med både dannelse, ungdomsdemokrati og læring – og vi har prioriteret synlighed både lokalt og på landsplan højt.
Jeg er i høj grad motiveret for at udnytte mine relationer og ideer til forhåbentlig at kunne hjælpe musik- og kulturskoler til i endnu højere grad at manifestere sig i samfundet og gøre en forskel lokalt – både for udsatte, helt almindelige og særlig talentfulde unge.
Jeg stopper som sekretariatschef til nytår og vil gerne bruge min ekstra tid på meningsfulde samarbejder og initiativer sammen med DMK – fordi ungdommen har brug for det.
Mine mærkesager
Jeg brænder først og fremmest for at omsætte visioner og strategier til konkrete handlinger, der gør en forskel for andre.
Jeg har en grundlæggende glæde ved samvær med andre mennesker og udvikle ting i fællesskab, som man sammen får til at gro, vokse og sætte varige aftryk.
Umiddelbart vil det nok være meget kækt at kloge mig på hvilke mærkesager, der kan være de bedste for DMK, så jeg tænker at starte med at lytte og stikke fingeren i jorden. Det skal dog ikke være nogen hemmelighed, at jeg tror på, at man kommer langt med en solid dokumentation og et målrettet, bredt anlagt udviklings- og forskningssamarbejde sammen med anerkendte forskere i f.eks. ungdomsforskningsmiljøer som CeFU og andre. Der vil også kunne rækkes ud mod f.eks. erhvervsøkonomiske tænketanke som f.eks. DEA, for at se, hvor langt det evt. med lidt kapital i ryggen kan bringe den gode sag. Endelig tyder meget på, at Danmark får en ny praksisfagligt gymnasieuddannelse, med det bedste fra de nuværende 10. klasser, grundforløb 1 på erhvervsuddannelserne og HF. Skal det lykkes kræver det spændende klasse-, uddannelses- og studiemiljøer – og her vil både kultur- og musikskolerne og DMK kunne spille en rolle som brobygger mellem dannelse, kunst og faglighed. Det kunne være spændende at prøve af.