DMK Pædagogikum I (2024): Fagdidaktik og klasseledelse
Læringsmål for modulet Fagdidaktik og klasseledelse
DMK Pædagogikum I er et 10 ECTS forløb, der bygger på modulet ’Fagdidaktik og klasseledelse’. Læringsmålene for modulet er oprindeligt udformet til at rette sig mod folkeskolen.
I DMK Pædagogikum I er forløbet tonet specifikt til undervisningsaktiviteter på musik- og kulturskolerne og de undervisningsaktiviteter, der foregår i samarbejde med andre aktører på børne- og ungeområdet. Når der fx står ’klasseledelse’ dækker det også over kunstpædagogisk ledelse af undervisning og aktiviteter i børnegrupper i fx fritidsundervisningen, i dagtilbud, sfo.
Læringsmålene for forløbet er, at den studerende efter gennemført forløb:
- kan gennemføre, vurdere og udvikle en pædagogisk praksis, der er kendetegnet ved synlig strukturering, indholdsmæssig klarhed og tydelig klasseledelse.
- kan samarbejde og sparre med kolleger om fagdidaktik og klasseledelse.
- kan håndtere og indgå i kvalificerede diskussioner om uddannelse, undervisning og læring i praksis på et begrundet og reflekteret grundlag.
- har indsigt i faktorer, der konstituerer undervisning og klasseledelse.
- har indsigt i forskellige principper for klasseledelse og erfaringer med implementering af dem.
- har indsigt i samspillet mellem roller, positioneringer, kommunikationsformer, fysiske rammer, læremidler og organisationsformer inden for og omkring klassen.
- kan mestre en undervisningstilrettelæggelse, der tager hensyn til forskellige principper for klasseledelse og didaktiske faktorer, der konstituerer undervisningen.
- kan etablere og begrunde anvendelse af kommunikationsformer i klasserummet, som understøtter opstillede undervisningsmål.
- kan anvende fagdidaktiske begreber til analyse af forskning og handling i pædagogisk praksis med særligt fokus på klasseledelse.
Forløbet er tonet, så det henvender sig til musik- og kulturskolelærere.